Näönseulonnan mestariksi! : Täydennyskoulutus kouluterveydenhoitajille näönseulonnan tueksi
Könönen, Anna-Maari; Niemelä, Mikko (2019)
Könönen, Anna-Maari
Niemelä, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618233
Tiivistelmä
Syksyllä 2017 julkaistun Tukea näönseulontaan? -opinnäytetyön perusteella kouluterveydenhoitajat kaipasivat näönseulontaa koskevaa täydennyskoulutusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkomuotoinen täydennyskoulutus kouluterveydenhoitajille näönseulonnan tueksi. Kurssin avulla haluttiin lisätä tietoutta kouluikäisten näkemiseen liittyvistä ongelmista, niiden tutkimisesta erilaisilla menetelmillä sekä selventää jatkotutkimuksiin lähettämisen mahdollisuuksia. Opinnäytetyönä tuotetun verkkokurssin tavoitteena on kehittää kouluterveydenhoitajien näönseulonnan osaamista ja luottamusta omaan osaamiseensa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa ja siitä julkaistaan artikkeli Suomen Terveydenhoitajaliiton lehdessä. Julkaistavan artikkelin avulla työ tavoittaa oikean kohderyhmän ja lisää verkkokurssin tunnettuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu monimuotoisena työnä. Verkkokurssin aineiston keräämisessä hyödynnettiin verkkohaun lisäksi optometrian ja kouluterveydenhuollon kirjallisuutta sekä ohjeistuksia. Verkkokurssin muotoilun ja ulkoasun suunnittelussa käytettiin apuna verkkopedagogiikan materiaaleja. Kirjallisessa tuotoksessa on kuvattu opinnäytetyöprosessia, näönseulontaa osana kouluterveydenhuoltoa sekä verkkoopetuksen ominaisuuksia.
Opinnäytetyön päämääränä oli luoda helposti omaksuttava täydennyskoulutus, jonka avulla kouluterveydenhoitajat voivat kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Täydennyskoulutus toteutettiin verkkokurssina, jotta se on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Kurssista haluttiin tehdä mielekäs kokonaisuus yhdistämällä tekstiä, interaktiivisia videoita, kuvia, ääntä ja värejä. Kurssin teoriasisältö haluttiin pitää yksinkertaisena ja sanastossa käytettiin kouluterveydenhoitajille ennestään tuttuja termejä ja käsitteitä.
Verkkokurssi on selkeä, ajankohtainen ja informatiivinen kokonaisuus, joka helpottaa kouluterveydenhoitajien työtä lasten näönkehityksen tukemisessa, ongelmien tunnistamisessa ja hoidon pariin saattamisessa. Parhaassa tapauksessa täydennyskoulutuksestamme hyötyy tulevaisuudessa terveydenhoitajien lisäksi myös lapset, lasten vanhemmat, koulut sekä yhteiskunta hoitopolun tehostuessa.
Opinnäytetyö on toteutettu monimuotoisena työnä. Verkkokurssin aineiston keräämisessä hyödynnettiin verkkohaun lisäksi optometrian ja kouluterveydenhuollon kirjallisuutta sekä ohjeistuksia. Verkkokurssin muotoilun ja ulkoasun suunnittelussa käytettiin apuna verkkopedagogiikan materiaaleja. Kirjallisessa tuotoksessa on kuvattu opinnäytetyöprosessia, näönseulontaa osana kouluterveydenhuoltoa sekä verkkoopetuksen ominaisuuksia.
Opinnäytetyön päämääränä oli luoda helposti omaksuttava täydennyskoulutus, jonka avulla kouluterveydenhoitajat voivat kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Täydennyskoulutus toteutettiin verkkokurssina, jotta se on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Kurssista haluttiin tehdä mielekäs kokonaisuus yhdistämällä tekstiä, interaktiivisia videoita, kuvia, ääntä ja värejä. Kurssin teoriasisältö haluttiin pitää yksinkertaisena ja sanastossa käytettiin kouluterveydenhoitajille ennestään tuttuja termejä ja käsitteitä.
Verkkokurssi on selkeä, ajankohtainen ja informatiivinen kokonaisuus, joka helpottaa kouluterveydenhoitajien työtä lasten näönkehityksen tukemisessa, ongelmien tunnistamisessa ja hoidon pariin saattamisessa. Parhaassa tapauksessa täydennyskoulutuksestamme hyötyy tulevaisuudessa terveydenhoitajien lisäksi myös lapset, lasten vanhemmat, koulut sekä yhteiskunta hoitopolun tehostuessa.