Koneistusalan yrityksen etabloituminen Norjan markkinoille Case: Nortech Metal Oy
Hellberg, Elina (2019)
Hellberg, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418179
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Pohjanmaalla sijaitsevan koneistusalan yrityksen vientiprosessin tueksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mistä ja miten löytää potentiaaliset yhteistyökumppanit ja mahdolliset koneistusalan asiakkaat Norjassa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta ja tutkimustuloksen analysoinnista sekä johtopäätöksistä. Teoriassa käsitellään teollisuudenalaa ja työhön liittyviä peruskäsitteitä, kansainvälistymisprosessia, Norjaa kohdemaana sekä tutustutaan kansainvälistymistä tukeviin organisaatioihin. Tämän laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, johon valittiin Norjan kaupan erityisasiantuntijoita, joilla on laaja tuntemus norjalaisis-ta ja Norjan markkinoista.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, miten norjalaisia tulisi lähestyä, Norjan markkinapotentiaalista ja liikekäyttäytymiskulttuurista ylipäätään. Työssä esitellään konkreettisia neuvoja kohdeyritykselle siihen, miten kansainvälistymisprosessia voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta ja tutkimustuloksen analysoinnista sekä johtopäätöksistä. Teoriassa käsitellään teollisuudenalaa ja työhön liittyviä peruskäsitteitä, kansainvälistymisprosessia, Norjaa kohdemaana sekä tutustutaan kansainvälistymistä tukeviin organisaatioihin. Tämän laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, johon valittiin Norjan kaupan erityisasiantuntijoita, joilla on laaja tuntemus norjalaisis-ta ja Norjan markkinoista.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, miten norjalaisia tulisi lähestyä, Norjan markkinapotentiaalista ja liikekäyttäytymiskulttuurista ylipäätään. Työssä esitellään konkreettisia neuvoja kohdeyritykselle siihen, miten kansainvälistymisprosessia voitaisiin kehittää.