Opas lapsen reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamiseen
Mäntykangas, Vilja (2019)
Mäntykangas, Vilja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418176
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vilja Mäntykangas
Opas lapsen reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamiseen
30 s., 1 liite
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö pyrkii edistämään lapsen reaktiivisen käyttäytymisen aiempaa parempaa tunnistamista varhaiskasvattajien keskuudessa. Työn tavoitteena on kasvattajien tietotaidon lisääminen lapsen stressin säätelyn taitojen ja reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamisessa.
Opinnäytetyönä laadittiin lapsen reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamisesta opas, joka on suunnattu lasten vanhemmille ja ammattikasvattajille.
Yhteistyökumppanina toimi riihimäkeläinen päiväkoti. Opas ja sen teoreettinen viitekehys koottiin luotettavaa sekä ajankohtaista lähdekirjallisuutta käyttäen.
Oppaassa käytetty tieto jaettiin suullisen esityksen muodossa yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille. Valmis opas toimitettiin kyseiseen päiväkotiin vanhemmille ja päiväkodin koko varhaiskasvatushenkilökunnalle jaettavaksi. Oppaan levikkiä lisättiin sosiaalisen median kautta sekä eri varhaiskasvatusyhteisöissä työskentelemisen yhteydessä.
Oppaasta selviää, mitä reaktiivinen käyttäytyminen on, mitkä sen vaikutukset ovat, kuinka kyseinen käyttäytyminen näkyy lapsessa ulkoisesti sekä kuinka aikuisen tulee reagoida lapsen reaktiiviseen käyttäytymiseen. Lisäksi oppaassa annetaan ohjeita lapsen kokeman liiallisen kuormituksen ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyön tekoprosessi vahvisti käsitystä, että lapsen stressijärjestelmän ja
reaktiivisuuden tunnistamiseen liittyvää tietoa tulee lisätä varhaiskasvattajien
keskuudessa. Sensitiivinen kasvattaja tulee usein toimineeksi oikein myös intuition ohjaamana.
Vilja Mäntykangas
Opas lapsen reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamiseen
30 s., 1 liite
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö pyrkii edistämään lapsen reaktiivisen käyttäytymisen aiempaa parempaa tunnistamista varhaiskasvattajien keskuudessa. Työn tavoitteena on kasvattajien tietotaidon lisääminen lapsen stressin säätelyn taitojen ja reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamisessa.
Opinnäytetyönä laadittiin lapsen reaktiivisen käyttäytymisen tunnistamisesta opas, joka on suunnattu lasten vanhemmille ja ammattikasvattajille.
Yhteistyökumppanina toimi riihimäkeläinen päiväkoti. Opas ja sen teoreettinen viitekehys koottiin luotettavaa sekä ajankohtaista lähdekirjallisuutta käyttäen.
Oppaassa käytetty tieto jaettiin suullisen esityksen muodossa yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille. Valmis opas toimitettiin kyseiseen päiväkotiin vanhemmille ja päiväkodin koko varhaiskasvatushenkilökunnalle jaettavaksi. Oppaan levikkiä lisättiin sosiaalisen median kautta sekä eri varhaiskasvatusyhteisöissä työskentelemisen yhteydessä.
Oppaasta selviää, mitä reaktiivinen käyttäytyminen on, mitkä sen vaikutukset ovat, kuinka kyseinen käyttäytyminen näkyy lapsessa ulkoisesti sekä kuinka aikuisen tulee reagoida lapsen reaktiiviseen käyttäytymiseen. Lisäksi oppaassa annetaan ohjeita lapsen kokeman liiallisen kuormituksen ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyön tekoprosessi vahvisti käsitystä, että lapsen stressijärjestelmän ja
reaktiivisuuden tunnistamiseen liittyvää tietoa tulee lisätä varhaiskasvattajien
keskuudessa. Sensitiivinen kasvattaja tulee usein toimineeksi oikein myös intuition ohjaamana.