Vertaiskoodi - digitaalisen pelaamisen ryhmä moniammatillisen ryhmän välineenä
Jurmu, Matias (2019)
Jurmu, Matias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318141
Tiivistelmä
Opinnäytetytössä käsittelin nuorten hyvinvointia, digitaalista pelaamista, mo-niammatillista yhteistyötä, pienryhmätoimintaa ja vertaisohjaamista. Opinnäytetyössä tarkastelin digitaalisen pelaamisen ryhmän sekä moniammatillisen ryhmän toimintaa ja niiden jäsenten kokemuksia.
Opinnäytetyö oli laadullinen pitkittäistutkimus, jonka tarkoitus oli kuvata Kempeleen kunnan nuorisopalvelujen kokemuksia Vertaiskoodi-toiminnasta. Tavoitteena oli kehittää Kempeleen kunnan nuorisopalvelujen työtä. Opinnäytetyön tehtävänä oli saada vastaus seuraaviin kysymyksiin: kuinka moniammatillinen ryhmä vaikuttaa digitaalisen pelaamisen ryhmän toimintaan ja sen jäseniin - sekä kuinka digitaalisen pelaamisen ryhmän toiminta vaikuttaa moniammatillisen ryhmän toimintaan? Opinnäytetyö koostui kolmesta osasta; digitaalisen pelaamisen ryhmistä, vertaisohjaajista sekä moniammatillisesta ryhmästä. Olin toinen hankkeen työntekijöistä. Ryhmät kokoontuivat yhden toimintakauden ajaksi; syksy 2018–kevät 2019. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset toteuttamalla kyselyt ryhmäläisille. Opinnäytetyön tuloksia pohdittiin yhdessä työelämäyhteistyön kanssa.
Osallistavaa ryhmätoimintaa tarvitaan. Digitaalisen pelaamisen ryhmäläisten vastausten perusteella Vertaiskoodi-toiminnalla oli positiivista vaikutusta pelaajien arkeen ja hyvinvointiin. Moniammatillisen ryhmän toiminta nähtiin tarpeellisena työn kannalta.
Opinnäytetyö oli laadullinen pitkittäistutkimus, jonka tarkoitus oli kuvata Kempeleen kunnan nuorisopalvelujen kokemuksia Vertaiskoodi-toiminnasta. Tavoitteena oli kehittää Kempeleen kunnan nuorisopalvelujen työtä. Opinnäytetyön tehtävänä oli saada vastaus seuraaviin kysymyksiin: kuinka moniammatillinen ryhmä vaikuttaa digitaalisen pelaamisen ryhmän toimintaan ja sen jäseniin - sekä kuinka digitaalisen pelaamisen ryhmän toiminta vaikuttaa moniammatillisen ryhmän toimintaan? Opinnäytetyö koostui kolmesta osasta; digitaalisen pelaamisen ryhmistä, vertaisohjaajista sekä moniammatillisesta ryhmästä. Olin toinen hankkeen työntekijöistä. Ryhmät kokoontuivat yhden toimintakauden ajaksi; syksy 2018–kevät 2019. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset toteuttamalla kyselyt ryhmäläisille. Opinnäytetyön tuloksia pohdittiin yhdessä työelämäyhteistyön kanssa.
Osallistavaa ryhmätoimintaa tarvitaan. Digitaalisen pelaamisen ryhmäläisten vastausten perusteella Vertaiskoodi-toiminnalla oli positiivista vaikutusta pelaajien arkeen ja hyvinvointiin. Moniammatillisen ryhmän toiminta nähtiin tarpeellisena työn kannalta.