Kohdennettu mainonta verkossa : suositut tekniikat ja tulevaisuudenkuvia
Isokääntä, Wilma (2019)
Isokääntä, Wilma
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318127
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kattava tietopaketti kohdennetun verkkomainonnan eri osa-alueista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Kohdennettu mainonta digitaalisessa ympäristössä on aiheena hyvin ajankohtainen, sillä sen vaikutuksista yksityisyyden suojaan on pohdittu mediassa laajasti viime vuosien aikana. Koska median uutisointi on ollut suurelta osin kielteistä, halutaan aihetta käsitellä tässä työssä mahdollisimman objektiivisesta näkökulmasta. Tämä tarkoittaa sitä, että työssä tuodaan esille sekä kohdennetun verkkomainonnan hyviä että huonoja puolia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia eräänlaisena ohjenuorana yrittäjälle, joka tahtoo aloittaa mainosten kohdentamisen verkossa yksin tai yhdessä mainostoimiston kanssa. Työtä voidaan siis kutsua ns. aloitusoppaaksi, joka käsittelee ilmiötä SWOT-analyysin keinoin eli avaa kohdennetusta verkkomainonnasta kiinnostuneelle sen vahvuuksia ja heikkouksia sekä uhkia ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyön alussa käydään läpi erilaisia verkkoalustalla toimivia kohdentamisen strategioita, jonka jälkeen tutustutaan evästeiden toimintaan sekä tietojen keräämistä sääntelevään lainsäädäntöön. Opinnäytetyön lopussa pohditaan myös kohdennetun verkkomainonnan tulevaisuutta yhdessä alan ammattilaisten kanssa.
Kirjoitelmassa perehdytään tarkemmin verkkosivuilla ja hakukoneissa esiintyvään kohdennettuun mainontaan, jonka seurauksena sosiaalinen media on rajattu työstä pois kokonaan. This thesis is a comprehensive information package on the various aspects and key elements of targeted online advertising. Targeted advertising in the digital environment is a topic that has been discussed a lot in media over the past few years, mostly because people feel like it has offended their privacy. Since media’s news reporting around this subject has mostly been negative, this thesis is going to deal with the topic from an objective point of view. This means that this work is going to bring up both good and bad sides of the targeted online advertising.
The thesis is supposed to be a quick starter’s guide to an entrepreneur who wants to try targeted online advertising on his own or alongside with advertising agency. The phenomenon is explored by the means of SWOT analysis, which means getting to know its strengths and weaknesses as well as its opportunities and threaths. The thesis begins with a variety of web-based targeting strategies, followed by an overview of how cookies and the legislation on information gathering works. At the end of the thesis, we will also discuss about the future of targeted online advertising together with Tiia Hiljanen, Jyrki Kostilainen and Tommi Nissinen.
The paper is focused on targeted advertising on the websites and search engines, with social media being cut off from the work altogether. The solution was made because the targeting and data collection methods of social media are complicated enough to make up their own thesis.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia eräänlaisena ohjenuorana yrittäjälle, joka tahtoo aloittaa mainosten kohdentamisen verkossa yksin tai yhdessä mainostoimiston kanssa. Työtä voidaan siis kutsua ns. aloitusoppaaksi, joka käsittelee ilmiötä SWOT-analyysin keinoin eli avaa kohdennetusta verkkomainonnasta kiinnostuneelle sen vahvuuksia ja heikkouksia sekä uhkia ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyön alussa käydään läpi erilaisia verkkoalustalla toimivia kohdentamisen strategioita, jonka jälkeen tutustutaan evästeiden toimintaan sekä tietojen keräämistä sääntelevään lainsäädäntöön. Opinnäytetyön lopussa pohditaan myös kohdennetun verkkomainonnan tulevaisuutta yhdessä alan ammattilaisten kanssa.
Kirjoitelmassa perehdytään tarkemmin verkkosivuilla ja hakukoneissa esiintyvään kohdennettuun mainontaan, jonka seurauksena sosiaalinen media on rajattu työstä pois kokonaan.
The thesis is supposed to be a quick starter’s guide to an entrepreneur who wants to try targeted online advertising on his own or alongside with advertising agency. The phenomenon is explored by the means of SWOT analysis, which means getting to know its strengths and weaknesses as well as its opportunities and threaths. The thesis begins with a variety of web-based targeting strategies, followed by an overview of how cookies and the legislation on information gathering works. At the end of the thesis, we will also discuss about the future of targeted online advertising together with Tiia Hiljanen, Jyrki Kostilainen and Tommi Nissinen.
The paper is focused on targeted advertising on the websites and search engines, with social media being cut off from the work altogether. The solution was made because the targeting and data collection methods of social media are complicated enough to make up their own thesis.