Moninaisuuskasvatuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa : Viiden lapsen käsityksiä ihmisten moninaisuudesta ja tasa-arvosta
Kivistö, Henna; Lahtinen, Janita (2019)
Kivistö, Henna
Lahtinen, Janita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090118092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090118092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli avartaa varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä ihmisten moninaisuudesta neljän valitun teeman kautta, jotka olivat sukupuolen, seksuaalisuuden, perheiden ja kulttuuristen tapojen moninaisuus. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena loimme kaikkien kasvattajien käyttöön tarkoitetun moninaisuuskasvatuksen leikkipaketin. Leikkipaketti sisältää konkreettisia menetelmiä, leikkejä, keskustelukysymyksiä, sanavaraston sekä kuvamateriaalia moninaisuuden käsittelyn tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruu tapahtui ryhmähaastatteluina maaliskuussa 2019. Kohderyhmäksi valikoitui viisi 4-5-vuotiasta lasta. Tutkimuskertoja ja haastatteluja järjestettiin neljä, yksi jokaisesta teemasta. Aineiston käsittelyyn käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella sukupuolen moninaisuus oli aiheena tuntematon lähes kaikille tutkimukseen osallistuneille lapsille, mutta joitakin sukupuolirooleja oltiin sallivia rikkomaan omissa leikeissä. Seksuaalisuuden moninaisuudesta havaittiin rakkauden, ihastuksen ja kaveruuden eroja, mutta ei juurikaan tunnistettu samaa sukupuolta olevien ihmisten välistä rakkautta. Perheiden moninaisuuteen liittyen lähes jokaisesta tutkimuksessa tarkastellusta perheestä tiedettiin ennalta jo jotakin, mutta esimerkiksi pelkän yksinhuoltajaisän tai kahden isän perhemuotoa ei koettu riittävänä. Käsittelemämme kulttuuriset tavat olivat myös entuudestaan tuttuja ja niitä osattiin pohtia monista eri näkökulmista.
Voidaan todeta, että lapsille oli ehtinyt jo muodostua vahva asenne esimerkiksi ydinperhemallista ja heteronormatiivisuudesta. Tutkimuksessa havaittiin, että lapset tarvitsevat moninaisuuskasvatusta pienestä pitäen voidakseen ymmärtää maailman moninaisuutta. Jatkotutkimusta moninaisuudesta olisi hyvä tehdä esimerkiksi liittyen ikään tai vammaisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruu tapahtui ryhmähaastatteluina maaliskuussa 2019. Kohderyhmäksi valikoitui viisi 4-5-vuotiasta lasta. Tutkimuskertoja ja haastatteluja järjestettiin neljä, yksi jokaisesta teemasta. Aineiston käsittelyyn käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella sukupuolen moninaisuus oli aiheena tuntematon lähes kaikille tutkimukseen osallistuneille lapsille, mutta joitakin sukupuolirooleja oltiin sallivia rikkomaan omissa leikeissä. Seksuaalisuuden moninaisuudesta havaittiin rakkauden, ihastuksen ja kaveruuden eroja, mutta ei juurikaan tunnistettu samaa sukupuolta olevien ihmisten välistä rakkautta. Perheiden moninaisuuteen liittyen lähes jokaisesta tutkimuksessa tarkastellusta perheestä tiedettiin ennalta jo jotakin, mutta esimerkiksi pelkän yksinhuoltajaisän tai kahden isän perhemuotoa ei koettu riittävänä. Käsittelemämme kulttuuriset tavat olivat myös entuudestaan tuttuja ja niitä osattiin pohtia monista eri näkökulmista.
Voidaan todeta, että lapsille oli ehtinyt jo muodostua vahva asenne esimerkiksi ydinperhemallista ja heteronormatiivisuudesta. Tutkimuksessa havaittiin, että lapset tarvitsevat moninaisuuskasvatusta pienestä pitäen voidakseen ymmärtää maailman moninaisuutta. Jatkotutkimusta moninaisuudesta olisi hyvä tehdä esimerkiksi liittyen ikään tai vammaisuuteen.