Hotellin konseptin kehittäminen : case Lappeenranta Spa
Tuuliainen, Enni (2019)
Tuuliainen, Enni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hotellin konseptin kehittäminen luksus- käsitteeseen perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lappeenranta Spa:lle kilpailukykyinen, luksus- ajatuksen huomioon ottava ehdotus, jonka pohjalta yritys voi kehittää omaa konseptiaan. Samalla tutkimus tuotti tietoa Lappeenranta Spa:lle yrityksen asiakkaista asiakaspalautteiden perusteella. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenranta Spa;n omistavan Savon Mafia Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin keräämällä asiakaspalautteita varauskanavista Booking.com, Expedia ja TripAdvisor. Aineistosta rajattiin pois numeeriset arvioinnit. Palautteet kategorisoitiin sisällönanalyysin mukaan ja tämän jälkeen tehtiin benchmarking tutustumalla kolmen eri, kiitettävää palautetta varauskanavissa saaneen majoitusyrityksen verkkosivuihin ja heidän saamaansa asiakaspalautteeseen. Sisällönanalyysin ja benchmarkingin avulla tehtiin Lappeenranta Spa:lle ehdotelma konseptin kehittämiseen luksus- ajatukseen perustuen. Teoreettinen viitekehys rakentui luksus- käsitteestä ja konseptoinnista.
Tutkimus osoittaa, että asiakaspalautteiden ja benchmarkingin perusteella luksus- elementtejä ovat yksilöllisyys, aitous, ehjä kokonaisuus, laatu ja ylellisyys. Lappeenranta Spa:n on toimintaa suunniteltaessa keskityttävä oman vision ja strategian huolelliseen pohtimiseen, sen konseptoimiseen ja toteutusvaiheeseen on otettava mukaan luksus- elementtejä, jotka näkyvät kaikessa toiminnassa ja kaikissa palveluissa. Tärkeintä on asiakaslupauksen suunnittelu ja sen täyttäminen. Jatkotutkimus voitaisiin tehdä siitä, kuinka asiakaspalautteet ovat muuttuneet konseptin kehittämisen myötä.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin keräämällä asiakaspalautteita varauskanavista Booking.com, Expedia ja TripAdvisor. Aineistosta rajattiin pois numeeriset arvioinnit. Palautteet kategorisoitiin sisällönanalyysin mukaan ja tämän jälkeen tehtiin benchmarking tutustumalla kolmen eri, kiitettävää palautetta varauskanavissa saaneen majoitusyrityksen verkkosivuihin ja heidän saamaansa asiakaspalautteeseen. Sisällönanalyysin ja benchmarkingin avulla tehtiin Lappeenranta Spa:lle ehdotelma konseptin kehittämiseen luksus- ajatukseen perustuen. Teoreettinen viitekehys rakentui luksus- käsitteestä ja konseptoinnista.
Tutkimus osoittaa, että asiakaspalautteiden ja benchmarkingin perusteella luksus- elementtejä ovat yksilöllisyys, aitous, ehjä kokonaisuus, laatu ja ylellisyys. Lappeenranta Spa:n on toimintaa suunniteltaessa keskityttävä oman vision ja strategian huolelliseen pohtimiseen, sen konseptoimiseen ja toteutusvaiheeseen on otettava mukaan luksus- elementtejä, jotka näkyvät kaikessa toiminnassa ja kaikissa palveluissa. Tärkeintä on asiakaslupauksen suunnittelu ja sen täyttäminen. Jatkotutkimus voitaisiin tehdä siitä, kuinka asiakaspalautteet ovat muuttuneet konseptin kehittämisen myötä.