Valmstuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammattikorkeakouluopintojen antamista työelämävalmiuksista
Klemetti, Laura; Valkama, Anna (2019)
Klemetti, Laura
Valkama, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082017902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082017902
Tiivistelmä
Työelämän muuttuessa menestyäkseen työelämässä, tuleva sairaanhoitaja tarvitsee ammattitaitoa ja erilaisia ammatillisia valmiuksia, joita kutsutaan yleisiksi työelämävalmiuksiksi. Ammattikorkeakouluopintojen aikana tulisi opiskelijan saada tarvittavat perus tiedot ja taidot, joita hyödyntämällä hän kykenee toimimaan oman alansa asiantuntijatehtävissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden työelämävalmiuksia ja opiskelumotivaatiota. Tavoitteena on antaa kokemustietoa valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisista valmiuksista ja tietoperustan antamasta tuesta, sekä opiskelumotivaation vaikutuksesta tarvittavien tietojen ja taitojen kehittymiselle. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi opetussuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimusongelmina työssä on miten ammattiin valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat kokevat ammattikorkeakouluopintojen hoitajan ammattiin tuottamat työelämävalmiudet, miten sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat motivaation vaikuttavan opiskeluun, miten sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat motivaation vaikuttavan työelämässä tarvittaviin tietoihin ja taitoihin?
Lapin ammattikorkeakoulussa noudatetaan oppija- ja oppimiskeskeistä pedagogiikkaa, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijan ongelmanratkaisuprosesseja. Tutkimuksen metodologian lähtökohtana ovat opiskelijat ja heidän opiskelukäyttäytymisensä. Teoriapohjana ovat sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen, motivaatio ja itseohjautuvuus sekä opiskelun tavoitteet ja itsesäätely.
Tutkimusaineisto keräämiseksi suoritettiin kysely, josta saadut tulokset analysoitiin Webropol 3.0 -analysointityökalulla. Kyselyn kohdejoukkona olivat Lapin ammattikorkeakoulun valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, johon koottiin tutkimusaiheeseen liittyviä suljettuja, vastausvaihtoehdot antavia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin yhteys valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksilla omista työelämävalmiuksistaan ja heidän opiskelumotivaatiollaan. Työelämävalmiudet koetaan hyvinä. Iällä, sukupuolella tai aikaisemmalla koulutuksella ei tutkimuksen mukaan ole yhteyttä opiskelijoiden kokemukseen omista työelämävalmiuksistaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella motivaatioon vaikuttavat suuresti halu sisäistää uusia asioita ja uuden tiedon oivaltaminen. Hyvillä arvosanoilla ja opiskelijaelä-mällä ei ole vaikutusta opiskelumotivaatioon. Tuloksista on nähtävissä sairaan-hoitajaopiskelijoiden päämäärätietoisuus ja heidän arvonsa. Sairaanhoitajaopiskelijat ovat motivoituneita opinnoissaan, mutta kokevat kuitenkin lähiopetuksen määrän liian vähäiseksi tai tyydyttäväksi, riippumatta siitä missä toteutusmuo-dossa he opiskelevat. Opiskelijan motivaatiolla ei kuitenkaan ole selkeää yhteyttä hänen kokemukseensa lähiopetuksen määrästä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Avainsanatvalmiudet, hoitotyö, opiskelu, kompetenssi, itseohjautu-vuus, motivaatio
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden työelämävalmiuksia ja opiskelumotivaatiota. Tavoitteena on antaa kokemustietoa valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisista valmiuksista ja tietoperustan antamasta tuesta, sekä opiskelumotivaation vaikutuksesta tarvittavien tietojen ja taitojen kehittymiselle. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi opetussuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimusongelmina työssä on miten ammattiin valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat kokevat ammattikorkeakouluopintojen hoitajan ammattiin tuottamat työelämävalmiudet, miten sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat motivaation vaikuttavan opiskeluun, miten sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat motivaation vaikuttavan työelämässä tarvittaviin tietoihin ja taitoihin?
Lapin ammattikorkeakoulussa noudatetaan oppija- ja oppimiskeskeistä pedagogiikkaa, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijan ongelmanratkaisuprosesseja. Tutkimuksen metodologian lähtökohtana ovat opiskelijat ja heidän opiskelukäyttäytymisensä. Teoriapohjana ovat sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen, motivaatio ja itseohjautuvuus sekä opiskelun tavoitteet ja itsesäätely.
Tutkimusaineisto keräämiseksi suoritettiin kysely, josta saadut tulokset analysoitiin Webropol 3.0 -analysointityökalulla. Kyselyn kohdejoukkona olivat Lapin ammattikorkeakoulun valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, johon koottiin tutkimusaiheeseen liittyviä suljettuja, vastausvaihtoehdot antavia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin yhteys valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksilla omista työelämävalmiuksistaan ja heidän opiskelumotivaatiollaan. Työelämävalmiudet koetaan hyvinä. Iällä, sukupuolella tai aikaisemmalla koulutuksella ei tutkimuksen mukaan ole yhteyttä opiskelijoiden kokemukseen omista työelämävalmiuksistaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella motivaatioon vaikuttavat suuresti halu sisäistää uusia asioita ja uuden tiedon oivaltaminen. Hyvillä arvosanoilla ja opiskelijaelä-mällä ei ole vaikutusta opiskelumotivaatioon. Tuloksista on nähtävissä sairaan-hoitajaopiskelijoiden päämäärätietoisuus ja heidän arvonsa. Sairaanhoitajaopiskelijat ovat motivoituneita opinnoissaan, mutta kokevat kuitenkin lähiopetuksen määrän liian vähäiseksi tai tyydyttäväksi, riippumatta siitä missä toteutusmuo-dossa he opiskelevat. Opiskelijan motivaatiolla ei kuitenkaan ole selkeää yhteyttä hänen kokemukseensa lähiopetuksen määrästä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Avainsanatvalmiudet, hoitotyö, opiskelu, kompetenssi, itseohjautu-vuus, motivaatio