Takautumarakenne käsikirjoittajan työkaluna
Helenius, Eetu (2019)
Helenius, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081417839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081417839
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan takautumarakenteisen käsikirjoituksen lähtökohtia ja ominaispiirteitä. Takautumien käyttö ei ole itseisarvo, vaan niiden käyttöä harkitessaan käsikirjottaja joutuu punnitsemaan erilaisia asioita ennen kuin hän voi rikkoa perinteisen kronologisen muodon perustellusti.
Syd Field on perehtynyt kirjassaan ”The Definitive Guide to Screen Writing” (2003) varsin kattavasti takautumien käyttöön. Sen sijaan Linda Aronsonin teos ”The 21st Century Screenplay” (2010) tarjoaa laaja-alaisempaa näkemystä erilaisista takautumarakenteista.
Yhteenvetona edellä mainittujen teosten tuloksista ja oman takautumarakenteisen käsikirjoituksen analyysista voidaan todeta, että takautumarakenne on loistava työkalu
käsikirjoittajalle, mutta sen käyttöön liittyy paljon haasteita, joihin kirjoittajan tulee olla huolellisesti perehtynyt ennalta. The focus of this thesis is to inspect the starting points and characteristics of the script writing of the flashback structure. The use of the flashbacks is not the absolute value although the use of them needs from the scriptwriter the consideration of many things before he can break the chronological structure without good reasons.
Syd Field has written very largely the use of the flashbacks in his book ”The Definitive Guide to Screen writing” (2003). Instead Linda Aronson offers more widely recognized phenomenon to different flashback structures in her book called ”The 21st Century Screenplay” (2010).
To summarize the results of the books above and the analysis of my own flashback script, it can be argued that the flashback structure is a wonderful tool for a writer but the use of it includes a lot of challengers in which the writer should be familiarized very carefully beforehand.
Syd Field on perehtynyt kirjassaan ”The Definitive Guide to Screen Writing” (2003) varsin kattavasti takautumien käyttöön. Sen sijaan Linda Aronsonin teos ”The 21st Century Screenplay” (2010) tarjoaa laaja-alaisempaa näkemystä erilaisista takautumarakenteista.
Yhteenvetona edellä mainittujen teosten tuloksista ja oman takautumarakenteisen käsikirjoituksen analyysista voidaan todeta, että takautumarakenne on loistava työkalu
käsikirjoittajalle, mutta sen käyttöön liittyy paljon haasteita, joihin kirjoittajan tulee olla huolellisesti perehtynyt ennalta.
Syd Field has written very largely the use of the flashbacks in his book ”The Definitive Guide to Screen writing” (2003). Instead Linda Aronson offers more widely recognized phenomenon to different flashback structures in her book called ”The 21st Century Screenplay” (2010).
To summarize the results of the books above and the analysis of my own flashback script, it can be argued that the flashback structure is a wonderful tool for a writer but the use of it includes a lot of challengers in which the writer should be familiarized very carefully beforehand.