Lean osaksi hammasteknikkokoulutusta : viisi ässää hammaslaboratoriossa
Halttu, Johannes; Schwela, Heidi (2019)
Halttu, Johannes
Schwela, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217799
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli muokata hammasteknikkokoulutuksen opetustiloja lean- ja 5S-menetelmien mukaisesti. Lean-menetelmässä pyritään maksimoimaan tekemisestä saatava hyöty ja minimoimaan hukka. 5S on osa lean-filosofiaa ja sen tarkoitus on kehittää ja ylläpitää siisteyttä ja järjestystä.
Opinnäytetyössä keskityttiin materiaalivaraston ja ohjekirjaston kokoamiseen sekä kipsihuoneen osittaiseen järjestelemiseen lean- ja 5S-periaatteiden mukaan. Opinnäytetyön toteutuksella pyrittiin saamaan luokkatiloihin järjestystä ja selkeyttä sijoittamalla tietyt materiaalit paremmin kaikkien opiskelijoiden saataville.
Webropol-kyselyllä kerättiin palautetta muutosten toimivuudesta. Vastaajina olivat hammasteknikko-opiskelijat ja -opettajat. Palaute oli positiivista ja se sisälsi myös ehdotuksia leanauksen kehittämiseen. Seuraavan vuosikurssin hammasteknikko-opiskelijat jatkavat hammasteknikkokoulutuksen tilojen leanausta yhdessä opettajien kanssa. The goal of this practice-based thesis was to modify the teaching facilities of the dental technician training according to the principles of lean and 5S. Lean aims at maximizing gain and minimizing waste from a process. 5S is a part of the lean philosophy and its aim is to improve and maintain tidiness and order.
The main focus of this practice-based thesis was organizing the material storage and the manual library. The plaster room was partially organized according to the principles of lean and 5S. Organizing and uncluttering the teaching facilities was the aim of this practice-based thesis, so that the materials would be more easily accessible to the students.
Feedback on the effectiveness of the changes was collected by Webropol survey. Dental technician students and teachers answered the survey. Their feedback was positive, and it contained suggestions on further development of the lean process. The process will be continued by the following class of dental technician students along with the teachers.
Opinnäytetyössä keskityttiin materiaalivaraston ja ohjekirjaston kokoamiseen sekä kipsihuoneen osittaiseen järjestelemiseen lean- ja 5S-periaatteiden mukaan. Opinnäytetyön toteutuksella pyrittiin saamaan luokkatiloihin järjestystä ja selkeyttä sijoittamalla tietyt materiaalit paremmin kaikkien opiskelijoiden saataville.
Webropol-kyselyllä kerättiin palautetta muutosten toimivuudesta. Vastaajina olivat hammasteknikko-opiskelijat ja -opettajat. Palaute oli positiivista ja se sisälsi myös ehdotuksia leanauksen kehittämiseen. Seuraavan vuosikurssin hammasteknikko-opiskelijat jatkavat hammasteknikkokoulutuksen tilojen leanausta yhdessä opettajien kanssa.
The main focus of this practice-based thesis was organizing the material storage and the manual library. The plaster room was partially organized according to the principles of lean and 5S. Organizing and uncluttering the teaching facilities was the aim of this practice-based thesis, so that the materials would be more easily accessible to the students.
Feedback on the effectiveness of the changes was collected by Webropol survey. Dental technician students and teachers answered the survey. Their feedback was positive, and it contained suggestions on further development of the lean process. The process will be continued by the following class of dental technician students along with the teachers.