Certification of Shipbuilding Products in Accommodation Areas
Berntsson, Christer (2019)
Berntsson, Christer
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073017693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073017693
Tiivistelmä
The International Maritime Organization, IMO, is the world's largest and most important maritime organization. A number of different organizations and sub-committees are working underneath the IMO, all of which review and regulate maritime safety requirements. One of the most important aspects concerning maritime safety and seaworthiness is the right kind of construction and fire protection of materials.
These requirements are strictly regulated by the committees under the IMO but the role and responsibility of classification societies is also enormous, as they are the ones supervising the compliance of these regulations as of the construction phase. However, these rules and guidelines are not found in one single book, and additionally the requirements of flag states, Europe, and classification societies vary from each another.
As these are everyday matters for people working within shipbuilding, the purpose of this thesis was to study the rules of the European Union, classification societies, IMO and flag states regarding the rules and certification requirements for shipbuilding materials. The intention was to clarify the requirements in such manners that no interpretation mistakes would be possible to make. The work was done from the perspective of an interior designer, excluding technical products such as air conditioning machineries, electrical cables and piping’s. The work is not intended to specify any unusual requirements. The work also includes an appendix of a valid material certificate. It is meant to clarify the information provided on a certificate.
Because of all the different laws, rules, regulations and guidelines provided by several different authorities, it was challenging to write the thesis in such a way that the subject would be somehow limited but kept sensible. The structure and content of the text was also difficult to write in an explicit manner. The fact that these rules are continuously amended makes the job more challenging, and forces one to be constantly vigilant with the new amendments.
The main objective was achieved by clarifying the testing procedures and required certificates for various products. Whenever there is a reason for wanting to find out exactly why a specific requirement is as stated, the information can be found in this thesis. Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) on maailmanlaajuisesti suurin ja merkittävin merenkulkua määrittelevä organisaatio. IMO:n alaisuudessa toimii useita eri järjestöjä ja alakomiteoita, jotka tarkastelevat ja säätelevät merenkulun turvallisuusvaatimuksia. Yksi meriturvallisuuden- ja kelpoisuuden kannalta oleellinen asia on oikeanlaiset rakennus-ja palosuojelumateriaalit.
IMO:n alaisuudessa toimivat komiteat säätelevät erittäin tarkasti näitä vaatimuksia mutta myös luokituslaitosten vastuu on suuri, sillä he valvovat laivan rakennusvaiheessa että näitä sääntöjä noudatetaan. Näitä sääntöjä ja ohjeita ei löydy yhdestä ainoasta teoksesta, ja tämän lisäksilippuvaltiot, Euroopan Unionisekä luokituslaitokset asettavat omat sääntönsä.
Koska nämä ovat jokapäiväisiä asioita laivanrakennuksen parissa työskenteleville henkilöille, on tarkoituksena tutkia Euroopan Unionin, luokituslaitosten, IMO:n sekä lippuvaltioiden sääntöjä koskien laivanrakennusmateriaalien sertifiointivaatimuksia. Työn tavoitteena on selventää vaatimuksia siten, että suunnittelijalle ei jäisi mitään tulkinnanvaraiseksi. Työ suoritetaan sisustussuunnittelijan näkökulmasta jolloin asiat kuten ilmastointikoneistot, sähkökaapelit tai putkistot eivät sisälly työhön. Tarkoituksena ei ole eritellä kaikkia erityisvaatimuksia. Työ sisältää liitteen voimassaolevasta sertifikaatista, jonka tarkoituksena on täsmentää sertifikaatista löytyviä tietoja.
Koska erinäisiä lakeja, sääntöjä, säädöksiä ja ohjeita löytyy todella paljon, oli haastavaa rajata opinnäytetyön aihealue järkevästi. Tekstin rakenne ja sisältö olivat myös hankalia tehdä järkevään ja yksiselitteiseen muotoon. Sääntöjen jatkuva muuttuminen haastaa laivanrakentajaa ja pakottaa pysymään valppaana uusien muutosten kanssa.
Tavoite saavutettiin selventämällä eri tuotteiden testausmenetelmät ja vaatimukset niin, että laivasuunnittelija osaa työn avulla määrittää vaatimukset materiaaleille. Tämän lisäksi työstä on mahdollista lukea syyt miksi juuri kyseinen tuote tai materiaali vaatii tämän tietyn hyväksynnän.
These requirements are strictly regulated by the committees under the IMO but the role and responsibility of classification societies is also enormous, as they are the ones supervising the compliance of these regulations as of the construction phase. However, these rules and guidelines are not found in one single book, and additionally the requirements of flag states, Europe, and classification societies vary from each another.
As these are everyday matters for people working within shipbuilding, the purpose of this thesis was to study the rules of the European Union, classification societies, IMO and flag states regarding the rules and certification requirements for shipbuilding materials. The intention was to clarify the requirements in such manners that no interpretation mistakes would be possible to make. The work was done from the perspective of an interior designer, excluding technical products such as air conditioning machineries, electrical cables and piping’s. The work is not intended to specify any unusual requirements. The work also includes an appendix of a valid material certificate. It is meant to clarify the information provided on a certificate.
Because of all the different laws, rules, regulations and guidelines provided by several different authorities, it was challenging to write the thesis in such a way that the subject would be somehow limited but kept sensible. The structure and content of the text was also difficult to write in an explicit manner. The fact that these rules are continuously amended makes the job more challenging, and forces one to be constantly vigilant with the new amendments.
The main objective was achieved by clarifying the testing procedures and required certificates for various products. Whenever there is a reason for wanting to find out exactly why a specific requirement is as stated, the information can be found in this thesis.
IMO:n alaisuudessa toimivat komiteat säätelevät erittäin tarkasti näitä vaatimuksia mutta myös luokituslaitosten vastuu on suuri, sillä he valvovat laivan rakennusvaiheessa että näitä sääntöjä noudatetaan. Näitä sääntöjä ja ohjeita ei löydy yhdestä ainoasta teoksesta, ja tämän lisäksilippuvaltiot, Euroopan Unionisekä luokituslaitokset asettavat omat sääntönsä.
Koska nämä ovat jokapäiväisiä asioita laivanrakennuksen parissa työskenteleville henkilöille, on tarkoituksena tutkia Euroopan Unionin, luokituslaitosten, IMO:n sekä lippuvaltioiden sääntöjä koskien laivanrakennusmateriaalien sertifiointivaatimuksia. Työn tavoitteena on selventää vaatimuksia siten, että suunnittelijalle ei jäisi mitään tulkinnanvaraiseksi. Työ suoritetaan sisustussuunnittelijan näkökulmasta jolloin asiat kuten ilmastointikoneistot, sähkökaapelit tai putkistot eivät sisälly työhön. Tarkoituksena ei ole eritellä kaikkia erityisvaatimuksia. Työ sisältää liitteen voimassaolevasta sertifikaatista, jonka tarkoituksena on täsmentää sertifikaatista löytyviä tietoja.
Koska erinäisiä lakeja, sääntöjä, säädöksiä ja ohjeita löytyy todella paljon, oli haastavaa rajata opinnäytetyön aihealue järkevästi. Tekstin rakenne ja sisältö olivat myös hankalia tehdä järkevään ja yksiselitteiseen muotoon. Sääntöjen jatkuva muuttuminen haastaa laivanrakentajaa ja pakottaa pysymään valppaana uusien muutosten kanssa.
Tavoite saavutettiin selventämällä eri tuotteiden testausmenetelmät ja vaatimukset niin, että laivasuunnittelija osaa työn avulla määrittää vaatimukset materiaaleille. Tämän lisäksi työstä on mahdollista lukea syyt miksi juuri kyseinen tuote tai materiaali vaatii tämän tietyn hyväksynnän.