Työnantajakuva : case: Lidl Suomi Oy
Kurki, Ronja (2019)
Kurki, Ronja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070917648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070917648
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tutkia, millainen Lidlin työnantajakuva on Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielestä. Työssä haluttiin selventää, pidetäänkö Lidliä mahdollisena työnantajana opiskeluiden aikana vai valmistumisen jälkeen tulevaisuudessa. Osatavoitteina opinnäytetyöllä oli selvittää, onko yritys- ja työnantajakuvalla yleensäkin merkitystä opiskelijoiden mielestä sekä mitä asioita opiskelijat arvostavat työnantajassa, kun he hakevat työpaikkaa. Lisäksi Lidlin näkyvyyttä opinnoissa ja nuorille suunnatuissa tapahtumissa haluttiin tutkia sekä sitä, tunnistetaanko Lidlin työnantajakuvaa kohentavia mainoksia ja kampanjoita.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sähköposteihin. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen ja tuloksia tutkittiin tämän lisäksi Excelin avulla. Kysely sisälsi 19 kysymystä, jotka oltiin jaettu kuuteen eri osaan.
Kyselyyn vastasi 395 opiskelijaa. Vastauksista selviää, että Lidlin yritys- ja työnantajakuvaa pidettiin kumpaakin enemmistön mukaan hyvinä, mutta työnantajakuvaa hieman huonompana. Enemmistö vastaajista ei ollut tietoisia, millainen Lidlin työnantajakuva on. Noin neljäsosa vastaajista oli kiinnostuneita työskentelemään Lidlissä. Lidlin tarjoamista myyjän tehtävistä oltiin kiinnostuneita opiskelun aikana ja ylemmän tason johtotehtävistä oltiin kiinnostuttu valmistumisen jälkeen.
Lidl voi hyödyntää opinnäytteen tuloksia tulevaisuudessa työnantajakuvan kehittämiseen ja sen tietoisuuden lisäämiseen opiskelijoiden keskuudessa. Kiinnostuneiden määrä voisi lisääntyä, kunhan Lidlin työnantajakuvasta oltaisiin enemmän tietoisia. Oppilaitosyhteistöiden lisääminen ja nuorille suunnattuihin tapahtumiin osallistuminen lisäisi opiskelijoiden tietoisuutta yrityksestä. Jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia, paraneeko Lidlin työnantajakuva vuosien saatossa, ja varsinkin tradenomien mielikuvia yrityksestä, sillä he olivat yrityksestä eniten kiinnostuneita. The aim of the thesis was to investigate what Lidl's employer image is among Turku University of Applied Sciences students. The aim was to clarify whether Lidl is considered as a potential employer during studies or after graduation in the future. One goal of the thesis was to find out whether the employer image and the corporate image in general are important for the students and what the students appreciate about the employer when applying for a job. In addition, Lidl's visibility in the studies and events aimed at young people were investigated and as well as to find out whether students recognize advertisements and campaigns that are made to improve Lidl's employer image.
The work was carried out as a quantitative survey, which was sent to the emails of students at Turku University of Applied Sciences. The survey was conducted using the Webropol program, and the results were also examined using Excel. The survey contained 19 questions, divided into six different sections.
395 students answered the questionnaire. The answers show that Lidl's corporate and employer image was considered good by both majorities, but the employer image as slightly worse. Most of the respondents were not aware of what kind of employer image does Lidl have. About a quarter of respondents were interested in working in Lidl. During the studies, the job as a salesperson was interesting among the students but after graduation, a job in management position was more appealing.
Lidl can utilize the results of the thesis in the future to develop an employer image and raise awareness of it among students. The number of people interested could increase as students would be more aware of Lidl's employer image. To increase student’s awareness of the company, Lidl should be a part of the studies more, for example give lectures in class or have students visit the company. A further research proposal would be to investigate if Lidl’s employer image improves over the years, and to study the image of the company within the students of Bachelor of Business Administration, as they were most interested in the company, according to the study.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sähköposteihin. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen ja tuloksia tutkittiin tämän lisäksi Excelin avulla. Kysely sisälsi 19 kysymystä, jotka oltiin jaettu kuuteen eri osaan.
Kyselyyn vastasi 395 opiskelijaa. Vastauksista selviää, että Lidlin yritys- ja työnantajakuvaa pidettiin kumpaakin enemmistön mukaan hyvinä, mutta työnantajakuvaa hieman huonompana. Enemmistö vastaajista ei ollut tietoisia, millainen Lidlin työnantajakuva on. Noin neljäsosa vastaajista oli kiinnostuneita työskentelemään Lidlissä. Lidlin tarjoamista myyjän tehtävistä oltiin kiinnostuneita opiskelun aikana ja ylemmän tason johtotehtävistä oltiin kiinnostuttu valmistumisen jälkeen.
Lidl voi hyödyntää opinnäytteen tuloksia tulevaisuudessa työnantajakuvan kehittämiseen ja sen tietoisuuden lisäämiseen opiskelijoiden keskuudessa. Kiinnostuneiden määrä voisi lisääntyä, kunhan Lidlin työnantajakuvasta oltaisiin enemmän tietoisia. Oppilaitosyhteistöiden lisääminen ja nuorille suunnattuihin tapahtumiin osallistuminen lisäisi opiskelijoiden tietoisuutta yrityksestä. Jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia, paraneeko Lidlin työnantajakuva vuosien saatossa, ja varsinkin tradenomien mielikuvia yrityksestä, sillä he olivat yrityksestä eniten kiinnostuneita.
The work was carried out as a quantitative survey, which was sent to the emails of students at Turku University of Applied Sciences. The survey was conducted using the Webropol program, and the results were also examined using Excel. The survey contained 19 questions, divided into six different sections.
395 students answered the questionnaire. The answers show that Lidl's corporate and employer image was considered good by both majorities, but the employer image as slightly worse. Most of the respondents were not aware of what kind of employer image does Lidl have. About a quarter of respondents were interested in working in Lidl. During the studies, the job as a salesperson was interesting among the students but after graduation, a job in management position was more appealing.
Lidl can utilize the results of the thesis in the future to develop an employer image and raise awareness of it among students. The number of people interested could increase as students would be more aware of Lidl's employer image. To increase student’s awareness of the company, Lidl should be a part of the studies more, for example give lectures in class or have students visit the company. A further research proposal would be to investigate if Lidl’s employer image improves over the years, and to study the image of the company within the students of Bachelor of Business Administration, as they were most interested in the company, according to the study.