Tanssien ja Soveltaen : TaSo-tanssitunnit
Björklund, Camilla (2019)
Björklund, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070717639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070717639
Tiivistelmä
Kaikille kansalaisille tulisi olla oikeudenmukainen ja yhdenvertainen elinympäristö. Liikuntatarjonnassa maassamme on kuitenkin puutteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää ja kehittää liikuntamahdollisuuksia henkilöille, joilla on kehitysvamma sekä parantaa erityisryhmien harrastusmahdollisuuksia Itä-Uudellamaalla. Kirjoittajan henkilökohtainen tavoite oli edistää omaa ammattitaitoaan soveltavan liikunnan kentällä. Tavoitteena oli myös luoda työskentelymahdollisuus kirjoittajan ammattitaitoon nähden soveltavan liikunnan parissa. Asiaa tutkittuaan kirjoittaja oppi rakentamaan tanssitunneista kokonaisuuden, joka kaikin tavoin edistää kehitysvammaisen toimintakykyä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin tanssitunnit kehitysvammaisille tukemaan heidän aikuisikäänsä. Palveluntarjoaja on Porvoossa sijaitseva Taidetehtaan Tanssikoulu. Kehittämistoimintaa kuvataan palvelumuotoilun mallin avulla. Kehittämistyön tuotantovaiheeseen kuului tanssituntien tuntisuunnitelmien laatiminen, terveyskunnon testauksen ohjeet ja kehityskaavakkeen laatiminen. Kirjoittaja suunnitteli, miten aikoo toteuttaa tanssitunnit, ja mitä eri asioita kirjoittajan tuli ottaa huomioon niitä laatiessa. Kirjoittaja suunnitteli terveyskunnon testauksen ohjeet kartoittamaan harrastajien terveyskuntoa ja kehityskaavakkeen tukemaan heidän toimintakykynsä edistämistä. Sekä terveyskunnon testaus että kehityskaavake palvelevat tanssituntien ja -kauden kokonaisuutta. Kokonaisuus toteutettiin teoriatietojen, käytännössä havaittujen kokemusten ja haastattelun pohjalta.
Tuntisuunnitelmat suunniteltiin muodostamaan jakso, joka koostuu kolmesta eri suunnitelmasta. Suunnitelmissa on yhdistelty luovaa tanssia, lihaskuntoa, lihashuoltoa ja liikehallintaa sopivassa mittasuhteessa. Tanssitunnit edistävät fyysistä toimintakykyä painottaen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemista. Tanssikausi huipentuu oppilasnäytökseen. Terveyskunnon testit suunniteltiin järjestettäväksi ennen varsinaisten tanssituntien alkamista. Ne kartoittavat lihasvoimaa ja liikehallintakykyä. Kehityskaavake suunniteltiin apuvälineeksi tanssikauden loppuun kehityksen arvioinnin apuvälineeksi. Siihen kirjataan harrastajan toimintakyvyn kehitystä painottuen sosiaaliseen ja psyykkiseen läsnäoloon.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi harrastusmahdollisuus aikuisille, joilla on kehitysvamma. Erityisryhmän tanssitunnit auttavat Taidetehtaan Tanssikoulua pääsemään lähemmäs sen tavoitetta, eli viemään tanssia ihan jokaiselle. Opinnäytetyön tulos työllistää myös sen kirjoittajan tanssituntien ohjaajana. TaSo-tanssitunnit voisivat toimia myös väylänä integroida sen oppilaat tanssikoulun muihin ryhmiin tämän kokonaisuuden läpi käytyään, ja näin he saisivat mahdollisuuden harrastaa tanssia enemmän kuin kerran viikossa.
Opinnäytetyössä suunniteltiin tanssitunnit kehitysvammaisille tukemaan heidän aikuisikäänsä. Palveluntarjoaja on Porvoossa sijaitseva Taidetehtaan Tanssikoulu. Kehittämistoimintaa kuvataan palvelumuotoilun mallin avulla. Kehittämistyön tuotantovaiheeseen kuului tanssituntien tuntisuunnitelmien laatiminen, terveyskunnon testauksen ohjeet ja kehityskaavakkeen laatiminen. Kirjoittaja suunnitteli, miten aikoo toteuttaa tanssitunnit, ja mitä eri asioita kirjoittajan tuli ottaa huomioon niitä laatiessa. Kirjoittaja suunnitteli terveyskunnon testauksen ohjeet kartoittamaan harrastajien terveyskuntoa ja kehityskaavakkeen tukemaan heidän toimintakykynsä edistämistä. Sekä terveyskunnon testaus että kehityskaavake palvelevat tanssituntien ja -kauden kokonaisuutta. Kokonaisuus toteutettiin teoriatietojen, käytännössä havaittujen kokemusten ja haastattelun pohjalta.
Tuntisuunnitelmat suunniteltiin muodostamaan jakso, joka koostuu kolmesta eri suunnitelmasta. Suunnitelmissa on yhdistelty luovaa tanssia, lihaskuntoa, lihashuoltoa ja liikehallintaa sopivassa mittasuhteessa. Tanssitunnit edistävät fyysistä toimintakykyä painottaen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemista. Tanssikausi huipentuu oppilasnäytökseen. Terveyskunnon testit suunniteltiin järjestettäväksi ennen varsinaisten tanssituntien alkamista. Ne kartoittavat lihasvoimaa ja liikehallintakykyä. Kehityskaavake suunniteltiin apuvälineeksi tanssikauden loppuun kehityksen arvioinnin apuvälineeksi. Siihen kirjataan harrastajan toimintakyvyn kehitystä painottuen sosiaaliseen ja psyykkiseen läsnäoloon.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi harrastusmahdollisuus aikuisille, joilla on kehitysvamma. Erityisryhmän tanssitunnit auttavat Taidetehtaan Tanssikoulua pääsemään lähemmäs sen tavoitetta, eli viemään tanssia ihan jokaiselle. Opinnäytetyön tulos työllistää myös sen kirjoittajan tanssituntien ohjaajana. TaSo-tanssitunnit voisivat toimia myös väylänä integroida sen oppilaat tanssikoulun muihin ryhmiin tämän kokonaisuuden läpi käytyään, ja näin he saisivat mahdollisuuden harrastaa tanssia enemmän kuin kerran viikossa.