Miks sillä menee hermot? : videosarja itsesäätelyn kehityksestä neuropsykiatrisesti oireilevien lasten lähiaikuisten ohjaukseen
Ahvenainen, Sallamaarit; Mäkinen, Maria (2019)
Ahvenainen, Sallamaarit
Mäkinen, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416975
Tiivistelmä
Lasten itsesäätely kehittyy normaalin kasvun ja kehityksen myötä. Itsesäätelyllä tarkoitetaan omien tunteiden ja oman käyttäytymisen hallintaa ja säätelyä. Toisinaan lapsen itsesäätelyn kehityksessä ilmenee haasteita. Itsesäätelyn haasteiden aiheuttajien kirjo on laaja. Haasteet voivat liittyä esimerkiksi (aivojen) neurologiseen kehitykseen, puutteelliseen aistitiedon käsittelyyn keskushermostossa tai vuorovaikutuksen ongelmiin. Ongelmien syitä selvitettäessä on ymmärrettävä useiden tekijöiden vaikutus tilanteeseen. Ongelmiin puuttuminen terapian keinoin on mahdollista vain, kun on selvitetty riittävän perusteellisesti, mistä käyttäytymisen tasolla näkyvät haasteet juontavat juurensa.
Opinnäytetyön kehittämistyö on tehty toimeksiantona Terapia-asema Kuperkeikan yhteisvastaanotolla toimivalle Tmi Leila Saitajoelle. Tarve kehittämistyölle nousi käytännön ongelmasta, joka liittyy neuropsykiatrisesti oireilevien lasten toimintaterapialähetteisiin. Toimintaterapialähetteissä mainitaan usein lapsen toimintakyvyn olevan rajoittunut itsesäätelyn ongelmien takia ja toimintaterapiasta odotetaan apua tähän ongelmaan. Käsitteenä itsesäätely on kuitenkin niin laaja, että sitä on mahdotonta esimerkiksi avata mitattaviksi tavoitteiksi. Siksi toimeksiantajan mukaan lasten lähiaikuisten on välttämätöntä ymmärtää, miten lasten itsesäätely toimii ja kehittyy, ennen kuin he voivat ymmärtää, miten toimintaterapialla ollaan asiaan vaikuttamassa.
Tässä opinnäytetyössä on koottu itsesäätelyyn ja sen kehitykseen liittyvää tietoa, tiivistetty tiedosta pääkohdat ja esitetty ne mahdollisimman selkeästi kolmen videon sarjana. Videoiden aiheiksi valikoituivat: itsesäätelyn kehitys aivoissa, aistitiedon käsittelyn vaikutus itsesäätelyyn ja vuorovaikutus osana kehittyvän lapsen itsesäätelyn harjoittelua.
Opinnäytetyön toteutuksessa keskeinen menetelmä on ollut kirjallisuuskatsaus ja tiedon kerääminen muista lähteistä. Tietoa on kerätty mahdollisimman luotetuksi havaituista kirjallisuus- ja nettilähteistä. Tietoa kerätessä on kiinnitetty huomiota julkaisu ajankohtaan ja kehittämistyön pohjaksi on pyritty käyttämään myös viimeisintä tutkimustietoa. Children gain self-regulation skills as they grow and learn new things. Self-regulation means controlling and regulating our own feelings and behavior. Sometimes self-regulation doesn’t develop like it’s supposed to. The range for possible causes for the problems in self-regulation is wide. Such problems can relate to the child’s neurological development, sensory processing or interaction with others. Addressing problems in self-regulation is possible only when the causes are well evaluated.
This thesis is made as an assignment for TMI Leila Saitajoki, who works as an Occupational therapist in Turku, Finland. The need for this thesis is based on the problems in occupational therapy references for children with neuropsychological issues. Those references frequently state that these children have problems in self-regulation, and those problems are to be attended to in occupational therapy. However, because of the wide range of subproblems the term can withhold, it’s important for parents and other caregivers to understand how self-regulation works and develops. Only after that, it’s possible to explain how an occupational therapist can help.
The objective of this thesis is to collect information about self-regulation and compact the main points to an easily understandable video series. The topics for the videos are the development of self-regulation, Self-regulation and sensory processing and Self-regulation and interaction.
Opinnäytetyön kehittämistyö on tehty toimeksiantona Terapia-asema Kuperkeikan yhteisvastaanotolla toimivalle Tmi Leila Saitajoelle. Tarve kehittämistyölle nousi käytännön ongelmasta, joka liittyy neuropsykiatrisesti oireilevien lasten toimintaterapialähetteisiin. Toimintaterapialähetteissä mainitaan usein lapsen toimintakyvyn olevan rajoittunut itsesäätelyn ongelmien takia ja toimintaterapiasta odotetaan apua tähän ongelmaan. Käsitteenä itsesäätely on kuitenkin niin laaja, että sitä on mahdotonta esimerkiksi avata mitattaviksi tavoitteiksi. Siksi toimeksiantajan mukaan lasten lähiaikuisten on välttämätöntä ymmärtää, miten lasten itsesäätely toimii ja kehittyy, ennen kuin he voivat ymmärtää, miten toimintaterapialla ollaan asiaan vaikuttamassa.
Tässä opinnäytetyössä on koottu itsesäätelyyn ja sen kehitykseen liittyvää tietoa, tiivistetty tiedosta pääkohdat ja esitetty ne mahdollisimman selkeästi kolmen videon sarjana. Videoiden aiheiksi valikoituivat: itsesäätelyn kehitys aivoissa, aistitiedon käsittelyn vaikutus itsesäätelyyn ja vuorovaikutus osana kehittyvän lapsen itsesäätelyn harjoittelua.
Opinnäytetyön toteutuksessa keskeinen menetelmä on ollut kirjallisuuskatsaus ja tiedon kerääminen muista lähteistä. Tietoa on kerätty mahdollisimman luotetuksi havaituista kirjallisuus- ja nettilähteistä. Tietoa kerätessä on kiinnitetty huomiota julkaisu ajankohtaan ja kehittämistyön pohjaksi on pyritty käyttämään myös viimeisintä tutkimustietoa.
This thesis is made as an assignment for TMI Leila Saitajoki, who works as an Occupational therapist in Turku, Finland. The need for this thesis is based on the problems in occupational therapy references for children with neuropsychological issues. Those references frequently state that these children have problems in self-regulation, and those problems are to be attended to in occupational therapy. However, because of the wide range of subproblems the term can withhold, it’s important for parents and other caregivers to understand how self-regulation works and develops. Only after that, it’s possible to explain how an occupational therapist can help.
The objective of this thesis is to collect information about self-regulation and compact the main points to an easily understandable video series. The topics for the videos are the development of self-regulation, Self-regulation and sensory processing and Self-regulation and interaction.