Nimikehallinnan kehittäminen ja johtaminen
Seppälä, Mika (2019)
Seppälä, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116455
Tiivistelmä
Nimikkeet muodostavat toiminnanohjausjärjestelmien kivijalan. Nimikkeistön laadulla on näin ollen merkittävä vaikutus yrityksen toiminnanohjauksessa. Patria-konserniin kuuluvassa Aviation-liiketoiminnassa käynnistettiin toimintamallin muutos, jolla haluttiin tehostaa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä. Toimivalla nimikehallinnalla oli tehostamisen kannalta keskeinen rooli, joten organisaatioon perustettiin uusi toiminto vastaamaan nimikehallinnan kehittämisestä. Tehtäväksi muodostui toimintaympäristön selvitys ja analysointi sekä toiminnan konkreettinen käynnistäminen.
Työn toteutus jaettiin kahteen vaiheeseen. Ensimmäisen vaiheen tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen kehittämistutkimus. Toimintaympäristön ymmärtämiseksi ja kuvaamiseksi hyödynnettiin Business Model Canvas -työkalua. Aineistoa kerättiin haastatteluista, aikaisemmista samaan kohdeyritykseen tehdyistä tutkimuksista, tietojärjestelmää havainnoimalla, kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista ja -artikkeleista.
Nykytila-analyysin tuloksena selvisi, että aiempaa keskitetymmälle hallinnalle oli selkeä tarve. Johtopäätös oli, että toiminnanohjausjärjestelmän nimikkeistö oli laadultaan heikkoa pääosin hajautetun hallinnan ja toiminnanohjausjärjestelmän puutteellisen osaamisen takia.
Toisessa vaiheessa käynnistettiin toimintatutkimus, jonka lopputuloksena luotiin uusi virtaustehokas ja läpinäkyvä palvelukonsepti nimikkeiden hallintaan. Hallintasäännöt muodostettiin nykytila-analyysin aikana kerätyistä sidosryhmien tarpeista ja vaatimuksista. Konseptin rakentamisessa hyödynnettiin Lean-filosofiasta tuttuja periaatteita, menetelmiä ja työkaluja. Lopputulos on hyödyllinen, koska konsepti on laajennettavissa tai monistettavissa eri organisaatioille suhteellisin pienin kustannuksin. Items are the building blocks of all ERP systems. The quality of items plays a big role on how well resource planning works in enterprises. Aviation business unit in Patria wanted to improve the use of their ERP system through a new industrial operational model. Efficient item management was needed so a new function was established to take charge of to the development of item management. Task was to analyze the current state of item management and launch a new item control process.
The study was executed in two phases. Empirical research method was chosen for the first phase. A tool called Business Model Canvas was used to understand and visualize the operational environment. Material was gathered from interviews, literature, web publications and articles, earlier research made for the assignor and observing the procedures in the ERP system.
The current state analysis confirmed that more centralized control was needed. The conclusion was that the quality of ERP items were inadequate mainly because of decentralized control and lack of knowledge concerning how the ERP system should be used.
The study was transformed into operational study in phase two. As a result, a new efficient and transparent service concept was created for item management. Item management rules were based on the needs and requirements of the stakeholders. The concept was built utilizing principles, methods and tools based on Lean philosophy. The result is useful in general because it is scalable and it can be duplicated to other organizations easily and with relatively low costs.
Työn toteutus jaettiin kahteen vaiheeseen. Ensimmäisen vaiheen tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen kehittämistutkimus. Toimintaympäristön ymmärtämiseksi ja kuvaamiseksi hyödynnettiin Business Model Canvas -työkalua. Aineistoa kerättiin haastatteluista, aikaisemmista samaan kohdeyritykseen tehdyistä tutkimuksista, tietojärjestelmää havainnoimalla, kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista ja -artikkeleista.
Nykytila-analyysin tuloksena selvisi, että aiempaa keskitetymmälle hallinnalle oli selkeä tarve. Johtopäätös oli, että toiminnanohjausjärjestelmän nimikkeistö oli laadultaan heikkoa pääosin hajautetun hallinnan ja toiminnanohjausjärjestelmän puutteellisen osaamisen takia.
Toisessa vaiheessa käynnistettiin toimintatutkimus, jonka lopputuloksena luotiin uusi virtaustehokas ja läpinäkyvä palvelukonsepti nimikkeiden hallintaan. Hallintasäännöt muodostettiin nykytila-analyysin aikana kerätyistä sidosryhmien tarpeista ja vaatimuksista. Konseptin rakentamisessa hyödynnettiin Lean-filosofiasta tuttuja periaatteita, menetelmiä ja työkaluja. Lopputulos on hyödyllinen, koska konsepti on laajennettavissa tai monistettavissa eri organisaatioille suhteellisin pienin kustannuksin.
The study was executed in two phases. Empirical research method was chosen for the first phase. A tool called Business Model Canvas was used to understand and visualize the operational environment. Material was gathered from interviews, literature, web publications and articles, earlier research made for the assignor and observing the procedures in the ERP system.
The current state analysis confirmed that more centralized control was needed. The conclusion was that the quality of ERP items were inadequate mainly because of decentralized control and lack of knowledge concerning how the ERP system should be used.
The study was transformed into operational study in phase two. As a result, a new efficient and transparent service concept was created for item management. Item management rules were based on the needs and requirements of the stakeholders. The concept was built utilizing principles, methods and tools based on Lean philosophy. The result is useful in general because it is scalable and it can be duplicated to other organizations easily and with relatively low costs.