Työllistymistä tukevien toimien merkitys työvalmennettaville Malminiityn valmennusmallissa
Alanoja, Hanna; Moisas, Pirjo (2019)
Alanoja, Hanna
Moisas, Pirjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716129
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää käyttäjäkokemuksia Vantaan kaupungin vammaispalveluiden työllistymistä tukevien toimintojen hankkeessa. Tavoitteena oli myös tehdä näkyväksi hankkeeseen tehtyä kehittämistyötä. Malminiityn valmennusmallin mukaisessa työsuhteessa olevia työvalmennettavia haastateltiin ja kartoitettiin heidän kokemuksiaan valmennusmalliin liittyen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työvalmennuksesta, osallisuudesta ja perehdytyksestä. Toisin sanoen teoreettinen viitekehys koostuu niistä työvalmennuksen elementeistä, joiden avulla pyrkimyksenä oli löytää jokaiselle valmennettavalle ne keinot, joilla työllistyminen tai siirtyminen työelämän suuntaan oli mahdollista.
Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja saatu materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa Malminiityn valmennusmallin mukaisessa työsuhteessa olevaa työvalmennettavaa. Tarkoituksena oli kartoittaa heidän kokemuksiaan valmennusmalliin liittyen. Lisäksi selvitettiin valmennettavien kehittämisehdotuksia työvalmennukseen liittyen.
Tuloksista näkyi, että tämäntyyppinen työvalmennus on hyödyttänyt valmennettavia. Valmennettavat kokivat, että heille on annettu sopivasti aikaa sopeutua työhön ja työelämään valmennusjakson puitteissa. Tiimityöskentely ja siitä saatu vertaistuki koettiin tärkeäksi. Vertaisperehdytys koettiin toimivaksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työvalmennuksesta, osallisuudesta ja perehdytyksestä. Toisin sanoen teoreettinen viitekehys koostuu niistä työvalmennuksen elementeistä, joiden avulla pyrkimyksenä oli löytää jokaiselle valmennettavalle ne keinot, joilla työllistyminen tai siirtyminen työelämän suuntaan oli mahdollista.
Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja saatu materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa Malminiityn valmennusmallin mukaisessa työsuhteessa olevaa työvalmennettavaa. Tarkoituksena oli kartoittaa heidän kokemuksiaan valmennusmalliin liittyen. Lisäksi selvitettiin valmennettavien kehittämisehdotuksia työvalmennukseen liittyen.
Tuloksista näkyi, että tämäntyyppinen työvalmennus on hyödyttänyt valmennettavia. Valmennettavat kokivat, että heille on annettu sopivasti aikaa sopeutua työhön ja työelämään valmennusjakson puitteissa. Tiimityöskentely ja siitä saatu vertaistuki koettiin tärkeäksi. Vertaisperehdytys koettiin toimivaksi.