Mobiilipelin muuttaminen AR-moninpeliksi
Ward, Billy (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615290
Tiivistelmä
Lisätyllä todellisuudella (engl. augmented reality, AR) tarkoitetaan oikean maailman ympäristön vuorovaikutuksen tehostamista tuomalla siihen digitaalista sisältöä.. Mobiililaitteiden soveltuvuus teknologialle on tehnyt siitä laajasti käytetyn työkalun mobiilisovelluksissa, ja vastaavasti mobiilipeleissä. Opinnäytetyö keskittyy AR-moninpelisovelluksen kehittämiseen, jota voidaan esittää mahdollisille asiakkaille, ja käyttää pohjana tulevaisuuden mobiilisovelluksille.
Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraavaan kysymykseen: kuinka mobiilipeli muutetaan lisätyn todellisuuden moninpeliksi?
Peli kehitetään hyödyntämällä jo olemassa olevaa prototyyppiä, joka on luotu Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyön reunaehtoja ovat, että moninpeliominaisuudet kehitetään Unityn UNet-työkaluilla ja että lisätyn todellisuuden ominaisuudet kehitetään Googlen ARCore-teknologialla. Tavoitteen saavuttamiseksi työssä tutustutaan tarvittaviin teknologiakomponentteihin, niiden käyttöön ja muutosprosessin vaiheisiin. Työn tuloksena pelin prototyyppi kehitettiin tukemaan moninpeliä kahden pelaajan välillä. Pelaajat pystyvät luomaan ja liittymään peleihin internetin välityksellä ja pelaamaan toisiaan vastaan oikean maailman ympäristössä.
Lukujen kaksi, kolme ja neljä lopputuloksina rajattiin välttämättömät elementit ja työkalut, jotka kehittäjän täytyy hallita tällaisen projektin suorittamiseksi. Niiden käyttötarkoitukset ja ohjeet niiden käytölle selostettiin. Opinnäytetyö myös korostaa niiden käytössä ongelmakohtia, joita voi syntyä, mikäli niistä ei ole tietoinen. Luvussa viisi kuvaillaan vaiheet muutostyön tekemiseksi em. komponenttien avulla: komponenttien asentaminen, skriptien päivittäminen, AR-alustan integroiminen ja Unity Multiplayer -palvelun käyttöönotto. Tämän opinnäytetyön tapauksessa askeleet toteutettiin toimintapeliin, mutta askeleet ovat yleistettävissä muihin pelilajeihin.
Unetin laadukkaan dokumentaation puute ja ARCoren uutuus tekevät tehokkaan työskentelemisen hankalaksi teknologioilla. Pelin jatkokehitysmahdollisuuksia ovat sen laajentaminen tukemaan enemmän pelaajia peli-istunnossa, ja merkityksen lisääminen pelaajahahmon muokkaamiseen varustetilastojen avulla. Augmented Reality (AR)’s popularity as a technology is on the rise. It provides the capability of bringing digital information into the user’s environment, and thus has been able to ease working and deliver entertainment in a new manner. The suitability of mobile devices for the technology has made AR a prominent tool in mobile applications, and in mobile games correspondingly. This thesis focuses on the development of an AR-multiplayer mobile game, which can be demonstrated for potential clients and used as a foundation for future applications.
The objective of this thesis was to investigate how to convert an augmented reality mobile game into multiplayer.
The game was developed using an existing prototype created with the Unity engine. The requirements in the project were that the multiplayer features would be developed with Unity’s UNet tools, and the augmented reality features with Google’s ARCore technology. As a result, the prototype was developed to support competitive play between two players. Players can host and join games through the internet and play against each other in the surrounding real-world environment.
As a result of chapters two, three and four, the necessary elements and tools that are required for a project like this were outlined. Their purposes and instructions for their usage were explained. This thesis also highlights problems that might arise if one is not aware of some limitations. In chapter five the necessary steps for implementing a project like this were described: setting up the components, updating the scripts and integrating the AR-platform. In the case of this thesis, the steps were executed on an action game but can be generalized to other genres.
The lack of quality documentation with UNet and the new nature of ARCore makes it difficult to have an effective start with the technologies. Further development of the game could include expanding it to support more players in a session and enhance player character customization by adding equipment statistics.
Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraavaan kysymykseen: kuinka mobiilipeli muutetaan lisätyn todellisuuden moninpeliksi?
Peli kehitetään hyödyntämällä jo olemassa olevaa prototyyppiä, joka on luotu Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyön reunaehtoja ovat, että moninpeliominaisuudet kehitetään Unityn UNet-työkaluilla ja että lisätyn todellisuuden ominaisuudet kehitetään Googlen ARCore-teknologialla. Tavoitteen saavuttamiseksi työssä tutustutaan tarvittaviin teknologiakomponentteihin, niiden käyttöön ja muutosprosessin vaiheisiin. Työn tuloksena pelin prototyyppi kehitettiin tukemaan moninpeliä kahden pelaajan välillä. Pelaajat pystyvät luomaan ja liittymään peleihin internetin välityksellä ja pelaamaan toisiaan vastaan oikean maailman ympäristössä.
Lukujen kaksi, kolme ja neljä lopputuloksina rajattiin välttämättömät elementit ja työkalut, jotka kehittäjän täytyy hallita tällaisen projektin suorittamiseksi. Niiden käyttötarkoitukset ja ohjeet niiden käytölle selostettiin. Opinnäytetyö myös korostaa niiden käytössä ongelmakohtia, joita voi syntyä, mikäli niistä ei ole tietoinen. Luvussa viisi kuvaillaan vaiheet muutostyön tekemiseksi em. komponenttien avulla: komponenttien asentaminen, skriptien päivittäminen, AR-alustan integroiminen ja Unity Multiplayer -palvelun käyttöönotto. Tämän opinnäytetyön tapauksessa askeleet toteutettiin toimintapeliin, mutta askeleet ovat yleistettävissä muihin pelilajeihin.
Unetin laadukkaan dokumentaation puute ja ARCoren uutuus tekevät tehokkaan työskentelemisen hankalaksi teknologioilla. Pelin jatkokehitysmahdollisuuksia ovat sen laajentaminen tukemaan enemmän pelaajia peli-istunnossa, ja merkityksen lisääminen pelaajahahmon muokkaamiseen varustetilastojen avulla.
The objective of this thesis was to investigate how to convert an augmented reality mobile game into multiplayer.
The game was developed using an existing prototype created with the Unity engine. The requirements in the project were that the multiplayer features would be developed with Unity’s UNet tools, and the augmented reality features with Google’s ARCore technology. As a result, the prototype was developed to support competitive play between two players. Players can host and join games through the internet and play against each other in the surrounding real-world environment.
As a result of chapters two, three and four, the necessary elements and tools that are required for a project like this were outlined. Their purposes and instructions for their usage were explained. This thesis also highlights problems that might arise if one is not aware of some limitations. In chapter five the necessary steps for implementing a project like this were described: setting up the components, updating the scripts and integrating the AR-platform. In the case of this thesis, the steps were executed on an action game but can be generalized to other genres.
The lack of quality documentation with UNet and the new nature of ARCore makes it difficult to have an effective start with the technologies. Further development of the game could include expanding it to support more players in a session and enhance player character customization by adding equipment statistics.