Yrityksen tunnettuuden ja työnantajamielikuvan kehittäminen sosiaalisen median markkinoinnin avulla
Mesimäki, Juuli (2019)
Mesimäki, Juuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää henkilöstövuokrausalan yrityksen, Henkilöstöratkaisu Extraajat Oy:n, näkyvyyttä, tunnettuutta ja positiivista työnantajamielikuvaa sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Toimeksiantajayrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa on ollut satunnaista ja suunnittelematonta. Tavoitteena oli analysoida sopivia digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja tehdä viikoittainen sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello toimeksiantajalle käytännön toimenpiteiden helpottamiseksi. Tavoitteena oli tavoittaa potentiaaliset työnhakijat ja ohjata liikennettä yrityksen sosiaalisen median kanaville ja kotisivuille.
Opinnäytetyön tietoperusta kirjoitettiin tukemaan digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua. Tietoperustan ensimmäisessä osassa perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sen hyötyihin sekä keinoihin. Toisessa osassa käsitellään sosiaalisen median markkinointia yleisesti, sen kanavia, suunnitelmallisuutta ja strategioita. Kolmannessa osassa tarkastellaan sosiaalisen median käyttöä rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämisen tukena sekä tulevaisuuden rekrytointitrendejä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka käytännön toteutuksen tueksi tehtiin kysely yrityksen nykyisille työntekijöille. Kyselyssä selvitettiin toimeksiantajayritykselle sopivimpia sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kyselyn tulokset osoittivat, että yritykselle kannattavimmat markkinointikanavat ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Kiinnostavimpina yritysten jakamina sisältöinä pidettiin ajankohtaisia aiheita, arvontoja, työpaikkailmoituksia ja työntekijöiden julkaisemia sisältöjä. Lisäksi toteutettiin benchmarking-tutkimus, jossa tehtiin havaintoja saman alan yritysten sosiaalisen median markkinoinnin toimista ja sitä kautta saatiin ideoita toimeksiantajayrityksen markkinoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello toimeksiantajayritykselle. Vuosikello toteutettiin ympyrän mukaiseen kuvioon, johon merkittiin kuukausittainen näkymä ja lisäksi Excel-taulukkoon, johon merkittiin viikoittainen näkymä sekä konkreettiset markkinoinnin toimenpiteet. Vuosikellon avulla yritys pystyy hyödyntämään sosiaalisen median kanavia potentiaalisten työnhakijoiden tavoittamiseen ja työnantajamielikuvan kehittämiseen. Sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelun ansiosta markkinointi on tuloksellista ja johdonmukaista. Kehittämisehdotuksiksi annettiin säännöllinen ja aktiivinen julkaisutiheys, vinkkejä potentiaalisia työnhakijoita sitouttavien ja heille lisäarvoa tuottavien julkaisujen sisältöihin, maksetun mainonnan hyödyntäminen ja tulosten mittaaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta kirjoitettiin tukemaan digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua. Tietoperustan ensimmäisessä osassa perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sen hyötyihin sekä keinoihin. Toisessa osassa käsitellään sosiaalisen median markkinointia yleisesti, sen kanavia, suunnitelmallisuutta ja strategioita. Kolmannessa osassa tarkastellaan sosiaalisen median käyttöä rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämisen tukena sekä tulevaisuuden rekrytointitrendejä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka käytännön toteutuksen tueksi tehtiin kysely yrityksen nykyisille työntekijöille. Kyselyssä selvitettiin toimeksiantajayritykselle sopivimpia sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kyselyn tulokset osoittivat, että yritykselle kannattavimmat markkinointikanavat ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Kiinnostavimpina yritysten jakamina sisältöinä pidettiin ajankohtaisia aiheita, arvontoja, työpaikkailmoituksia ja työntekijöiden julkaisemia sisältöjä. Lisäksi toteutettiin benchmarking-tutkimus, jossa tehtiin havaintoja saman alan yritysten sosiaalisen median markkinoinnin toimista ja sitä kautta saatiin ideoita toimeksiantajayrityksen markkinoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello toimeksiantajayritykselle. Vuosikello toteutettiin ympyrän mukaiseen kuvioon, johon merkittiin kuukausittainen näkymä ja lisäksi Excel-taulukkoon, johon merkittiin viikoittainen näkymä sekä konkreettiset markkinoinnin toimenpiteet. Vuosikellon avulla yritys pystyy hyödyntämään sosiaalisen median kanavia potentiaalisten työnhakijoiden tavoittamiseen ja työnantajamielikuvan kehittämiseen. Sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelun ansiosta markkinointi on tuloksellista ja johdonmukaista. Kehittämisehdotuksiksi annettiin säännöllinen ja aktiivinen julkaisutiheys, vinkkejä potentiaalisia työnhakijoita sitouttavien ja heille lisäarvoa tuottavien julkaisujen sisältöihin, maksetun mainonnan hyödyntäminen ja tulosten mittaaminen.