Lapsen subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristo
Takkinen, Hanna; Tiainen, Viika (2019)
Takkinen, Hanna
Tiainen, Viika
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414798
Tiivistelmä
Alle kouluikäisten lasten subjektiivisen hyvinvoinnin mittaamiseen ei Suomessa vielä ole olemassa menetelmää tai mittaristoa. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää alle kouluikäisten asiantuntijoiden käyttöön lapsen subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristo. Kehittäminen tehtiin yhdessä lasten parissa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyö on tehty kasvatustieteen näkökulmasta. Varhaiskasvatus ja neuvola voivat toivottavasti hyödyntää tässä opinnäytetyössä kehitettyä mittaristoa.
Opinnäytetyö on osa Lape-hanketta. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjautuu Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuuksiin, jota Minkkinen on käyttänyt lapsen hyvinvointimallin perustana. Laadullisen kehittämistyön aineisto kerättiin lasten parissa työskenteleville asiantuntijoille järjestetyn työpajan sekä haastattelujen avulla. Työpajassa hyödynnettiin toisen opinnäytetyön aineiston pohjalta rakennettuja persoonia ja kehitettiin subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristoa.
Kehittämistyön tulokseksi saatiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa kehitetty lapsen subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristo. Mittaristo on jaettu fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen sekä materiaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin, jolloin mittaristo mahdollistaa vain tietyn osa alueen mittaamista. Mittaristo koetaan hyödylliseksi ja tärkeäksi työkaluksi lapsen hyvinvoinnin edistämisessä ja hyvinvointia heikentävissä asioissa interventioiden tekemisessä.
Mittariston kehittämiselle on tarvetta vielä tämän opinnäytetyön kirjoittamisen jälkeen. Mittaristo on valmis, mutta sitä pitää vielä muokata käytettävämpään muotoon, kuten digitaaliseen peliin. Digitaalisen pelin rakentaminen vaatii oman työpajan pelinkehittäjille. Pelin toteuttaminen edellyttää rahoitusta sekä organisaation, joka on kiinnostunut kehittämään mittariston digitaalisen pelin muotoon.
Opinnäytetyö on osa Lape-hanketta. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjautuu Allardtin hyvinvoinnin ulottuvuuksiin, jota Minkkinen on käyttänyt lapsen hyvinvointimallin perustana. Laadullisen kehittämistyön aineisto kerättiin lasten parissa työskenteleville asiantuntijoille järjestetyn työpajan sekä haastattelujen avulla. Työpajassa hyödynnettiin toisen opinnäytetyön aineiston pohjalta rakennettuja persoonia ja kehitettiin subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristoa.
Kehittämistyön tulokseksi saatiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa kehitetty lapsen subjektiivisen hyvinvoinnin mittaristo. Mittaristo on jaettu fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen sekä materiaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin, jolloin mittaristo mahdollistaa vain tietyn osa alueen mittaamista. Mittaristo koetaan hyödylliseksi ja tärkeäksi työkaluksi lapsen hyvinvoinnin edistämisessä ja hyvinvointia heikentävissä asioissa interventioiden tekemisessä.
Mittariston kehittämiselle on tarvetta vielä tämän opinnäytetyön kirjoittamisen jälkeen. Mittaristo on valmis, mutta sitä pitää vielä muokata käytettävämpään muotoon, kuten digitaaliseen peliin. Digitaalisen pelin rakentaminen vaatii oman työpajan pelinkehittäjille. Pelin toteuttaminen edellyttää rahoitusta sekä organisaation, joka on kiinnostunut kehittämään mittariston digitaalisen pelin muotoon.