Yhteistyöstä yrityksen menestystekijä : osaoptimoinnista kokonaisuuden johtamiseen
Lehtismäki, Veera (2019)
Lehtismäki, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys yhteistyöllä on yrityksille ja tutkia miten sitä voi johtaa. Tarkoituksena oli löytää konkreettisia keinoja muuttaa osaoptimointiin pohjaava organisaatio yhteistyöhön perustuvaan malliin. Teoriaosuudessa yhteistyötä tarkastellaan muun muassa historiallisesta näkökulmasta, yritysten menestymisen kannalta ja yksilön kautta. Opinnäytetyön tutkimusmetodina käytettiin toimintatutkimusta. Toimintatutkimus kohdistui
myyntitalo Soldemin organisaatioon.
Tutkimuksen alkuvaiheessa perehdyttiin yhteistyöhön lähtötilanteeseen. Lähtökartoitus toteutettiin työntekijäkyselyllä sekä useilla keskusteluilla. Kartoituksen jälkeen asetettiin tavoitteita yhteistyön edistämiselle. Tutkimus eteni palvelumuotoilun oppien mukaisesti analysoiden tiheästi asian etenemistä ja reagoiden ihmisten kokemuksiin. Tutkimuksen aikana muutoksia tehtiin esimerkiksi organisaatiorakenteeseen, ihmisten työnkuviin, mittarointiin ja toimintamalleihin.
Loppuvaiheessa tilanne analysoitiin uudestaan kartoittavalla kyselyllä. Muutokset olivat merkittäviä. Työntekijät kokivat, että ymmärrys kokonaisuudesta parani, merkityksen tunne työstä kasvoi ja oma yhteistyö muiden kanssa lisääntyi. He kokivat myös tiedonkulun parantuneen ja yhteistyön edesauttaneen näkemyksen laajentumista. Tutkijan näkökulmasta muita positiivisia muutoksia olivat yrityksen tuloksentekokyvyn paraneminen, kehittymisenhalun leviäminen, innovatiivisuuden kasvu ja sairauspoissaolojen laskeminen. Myös tutkijan oma toimitusjohtajan rooli kirkastui.
Yhteistyöllä osoitettiin olevan merkittävä rooli yritysten tuloksentekokykyyn, menestymiseen tulevaisuudessa ja ihmisten hyvinvointiin. Yksilön kannalta oleelliseksi nousi uudenlainen asenne työntekoa kohtaan. Yhteistyöhön pohjaavassa organisaatiossa työn merkityksellisyys tulee yhteistyön myötä. Hierarkkisen organisaation valta-asemiin perustuvat yksilöiden sankaritarinat hälventyvät.
Organisaatiorakenne, erilaiset toimintamallit ja työntekijöiden taito kohdata toisensa nousivat tärkeiksi yhteistyön mahdollistajaksi. Kohtaamistaidolla tarkoitetaan tavoitteellista ja rohkeaa vuorovaikutusta. Kohtaamistaidon tarkempi määrittely ja tavat kehittää sitä nousivat myös yhdeksi jatkotutkimusehdotukseksi.
myyntitalo Soldemin organisaatioon.
Tutkimuksen alkuvaiheessa perehdyttiin yhteistyöhön lähtötilanteeseen. Lähtökartoitus toteutettiin työntekijäkyselyllä sekä useilla keskusteluilla. Kartoituksen jälkeen asetettiin tavoitteita yhteistyön edistämiselle. Tutkimus eteni palvelumuotoilun oppien mukaisesti analysoiden tiheästi asian etenemistä ja reagoiden ihmisten kokemuksiin. Tutkimuksen aikana muutoksia tehtiin esimerkiksi organisaatiorakenteeseen, ihmisten työnkuviin, mittarointiin ja toimintamalleihin.
Loppuvaiheessa tilanne analysoitiin uudestaan kartoittavalla kyselyllä. Muutokset olivat merkittäviä. Työntekijät kokivat, että ymmärrys kokonaisuudesta parani, merkityksen tunne työstä kasvoi ja oma yhteistyö muiden kanssa lisääntyi. He kokivat myös tiedonkulun parantuneen ja yhteistyön edesauttaneen näkemyksen laajentumista. Tutkijan näkökulmasta muita positiivisia muutoksia olivat yrityksen tuloksentekokyvyn paraneminen, kehittymisenhalun leviäminen, innovatiivisuuden kasvu ja sairauspoissaolojen laskeminen. Myös tutkijan oma toimitusjohtajan rooli kirkastui.
Yhteistyöllä osoitettiin olevan merkittävä rooli yritysten tuloksentekokykyyn, menestymiseen tulevaisuudessa ja ihmisten hyvinvointiin. Yksilön kannalta oleelliseksi nousi uudenlainen asenne työntekoa kohtaan. Yhteistyöhön pohjaavassa organisaatiossa työn merkityksellisyys tulee yhteistyön myötä. Hierarkkisen organisaation valta-asemiin perustuvat yksilöiden sankaritarinat hälventyvät.
Organisaatiorakenne, erilaiset toimintamallit ja työntekijöiden taito kohdata toisensa nousivat tärkeiksi yhteistyön mahdollistajaksi. Kohtaamistaidolla tarkoitetaan tavoitteellista ja rohkeaa vuorovaikutusta. Kohtaamistaidon tarkempi määrittely ja tavat kehittää sitä nousivat myös yhdeksi jatkotutkimusehdotukseksi.