PK-YRITYKSEN MARKKINOINNIN VUOSISUUNNITELMA
Vehmanen, Heidi (2019)
Vehmanen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli PK-yrityksen markkinoinnin vuosisuunnitelma. Esimerkkiyrityksenä toimii erilaisia hevos- ja ratsastuspalveluita tuottava palveluyritys. Yritys sijaitsee Raumalla ja se on alun perin perustettu vuonna 2005. Yritys on keskittynyt tuottamaan ratsastuspalveluja erityisesti islanninhevosilla. Rotu poikkeaa muista hevosroduista monipuolisemmilla käyttömahdollisuuksillaan. Yrityksellä ei ole entuudestaan markkinointisuunnitelmaa. Tarkoituksena on tehdä realistinen ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on esitelty palveluiden markkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Teoriaosan aineistona on käytetty aiheesta löytyvää kirjallisuutta. Teoriaosa perustuu Timo Ropen kehittämään palveluyrityksen markkinoinnin suunnittelun viitekehykseen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa markkinointisuunnitelma toteutettiin yrittäjän haastattelujen perusteella ja havainnoimalla yrityksen toimintaa. Tavoitteena oli tehdä realistinen ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma käyttäen apuna valikoituja analyyseja. Luotiin myös markkinointikalenteri. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa yrityksen asiakasmääriä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on esitelty palveluiden markkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Teoriaosan aineistona on käytetty aiheesta löytyvää kirjallisuutta. Teoriaosa perustuu Timo Ropen kehittämään palveluyrityksen markkinoinnin suunnittelun viitekehykseen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa markkinointisuunnitelma toteutettiin yrittäjän haastattelujen perusteella ja havainnoimalla yrityksen toimintaa. Tavoitteena oli tehdä realistinen ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma käyttäen apuna valikoituja analyyseja. Luotiin myös markkinointikalenteri. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa yrityksen asiakasmääriä.