Urheiluvaatetusalan myymälöiden visuaalisen ilmeen kehittäminen: Case: Halti Oy
Karjalainen, Tuuli; Nieminen, Suvi (2019)
Karjalainen, Tuuli
Nieminen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli kehittää kahden Haltin outlet-myymälän visuaalista ilmettä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Myymälöiden visuaalisten ilmeiden kehittämiseksi toimeksiantona oli tehdä kummallekin myymälälle omat myymäläsuunnitelmat, jotka olisivat käytännössä toteutettavissa. Tavoitteena oli tehdä sellaiset myymäläsuunnitelmat, jotka tuottaisivat mahdollisimman paljon hyötyä ja arvoa myymälöissä asioiville kuluttaja-asiakkaille sekä myymälöiden henkilökunnalle. Tavoitteena oli myös, että suunnitellut uudistukset houkuttelisivat uusia asiakkaita ja kasvattaisivat myyntiä myymälöissä.
Myymäläsuunnitelmia pohjustettiin tekemällä Haltin kuluttaja-asiakkaille kyselytutkimus, jolla haluttiin selvittää asiakkaiden mieltymyksiä myymälöiden visuaalisesta ilmeestä yleisesti sekä kohdistuen Haltin myymälöihin. Lisäksi kyselyssä haluttiin tutkia, minkälaisia mielikuvia asiakkailla on Haltin brändistä. Kuluttaja-asiakkaille suunnatun kyselyn lisäksi toteutettiin pienimuotoisempi kysely kyseisten myymälöiden työntekijöille, jossa he saivat kertoa omista mielikuvistaan ja kokemuksistaan yleisesti myymälöistä sekä antaa kehitysehdotuksia myymälöiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui aiheisiin, jotka tukivat käytännön toteutusta tiiviisti: brändi ja sen kehittäminen, visuaalinen markkinointi ja tutkimuksellisuus. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio perustui brändiin ja sen merkitykseen yritystoiminnassa, brändin mielikuviin sekä brändin kehittämisen keinoihin, joihin sisältyy myös brändin kehittäminen visuaalisin keinoin. Visuaalisen markkinoinnin osalta keskityttiin visuaaliseen identiteettiin sekä visuaaliseen markkinointiin myymäläympäristössä. Tutkimuksellisessa osiossa keskityttiin tutkimusprosessiin ja opinnäytetyössä käytettyihin tutkimusmenetelmiin sekä tutkimuksen toteuttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin myös 3D-mallinnusohjelmiin.
Opinnäytetyön tulokset vastasivat annettuja tavoitteita hyvin. Tulokset koostuvat pääsääntöisesti kyselytutkimusten tuloksista ja tuotetuista myymäläsuunnitelmista. Kunkin kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja koottiin yhteen omiksi tietopaketeikseen. Lisäksi kyselytutkimuksia varten tuotettiin tutkimusta tukevia markkinointimateriaalia. Tutkimustulosten, tehtyjen analyysien ja opitun tiedon pohjalta työstetyt myymäläsuunnitelmat olivat opinnäytetyön oleellisin tulos. Näiden lisäksi tuloksina voitiin pitää myös useita konkreettisia kehitysehdotuksia ja huomioita, jotka liittyivät keskeisesti myymälöiden visuaalisten ilmeiden kehittämiseen ja jatkotoimenpiteisiin.
Halti pystyy halutessaan tulevaisuudessa hyödyntämään kaikkia tuotettuja tuloksia ja materiaaleja. Haltin myymälämarkkinoinnille annettiin runsaasti konkreettisia kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä, jotka ovat helposti toteutettavissa myymälöiden arjessa. Tuloksista pystytään helposti hyödyntämään myös pienempiä tai yksittäisiä osia myymälöiden visuaalisten ilmeiden ja toiminnan kehittämiseksi.
Myymäläsuunnitelmia pohjustettiin tekemällä Haltin kuluttaja-asiakkaille kyselytutkimus, jolla haluttiin selvittää asiakkaiden mieltymyksiä myymälöiden visuaalisesta ilmeestä yleisesti sekä kohdistuen Haltin myymälöihin. Lisäksi kyselyssä haluttiin tutkia, minkälaisia mielikuvia asiakkailla on Haltin brändistä. Kuluttaja-asiakkaille suunnatun kyselyn lisäksi toteutettiin pienimuotoisempi kysely kyseisten myymälöiden työntekijöille, jossa he saivat kertoa omista mielikuvistaan ja kokemuksistaan yleisesti myymälöistä sekä antaa kehitysehdotuksia myymälöiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui aiheisiin, jotka tukivat käytännön toteutusta tiiviisti: brändi ja sen kehittäminen, visuaalinen markkinointi ja tutkimuksellisuus. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio perustui brändiin ja sen merkitykseen yritystoiminnassa, brändin mielikuviin sekä brändin kehittämisen keinoihin, joihin sisältyy myös brändin kehittäminen visuaalisin keinoin. Visuaalisen markkinoinnin osalta keskityttiin visuaaliseen identiteettiin sekä visuaaliseen markkinointiin myymäläympäristössä. Tutkimuksellisessa osiossa keskityttiin tutkimusprosessiin ja opinnäytetyössä käytettyihin tutkimusmenetelmiin sekä tutkimuksen toteuttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin myös 3D-mallinnusohjelmiin.
Opinnäytetyön tulokset vastasivat annettuja tavoitteita hyvin. Tulokset koostuvat pääsääntöisesti kyselytutkimusten tuloksista ja tuotetuista myymäläsuunnitelmista. Kunkin kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja koottiin yhteen omiksi tietopaketeikseen. Lisäksi kyselytutkimuksia varten tuotettiin tutkimusta tukevia markkinointimateriaalia. Tutkimustulosten, tehtyjen analyysien ja opitun tiedon pohjalta työstetyt myymäläsuunnitelmat olivat opinnäytetyön oleellisin tulos. Näiden lisäksi tuloksina voitiin pitää myös useita konkreettisia kehitysehdotuksia ja huomioita, jotka liittyivät keskeisesti myymälöiden visuaalisten ilmeiden kehittämiseen ja jatkotoimenpiteisiin.
Halti pystyy halutessaan tulevaisuudessa hyödyntämään kaikkia tuotettuja tuloksia ja materiaaleja. Haltin myymälämarkkinoinnille annettiin runsaasti konkreettisia kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä, jotka ovat helposti toteutettavissa myymälöiden arjessa. Tuloksista pystytään helposti hyödyntämään myös pienempiä tai yksittäisiä osia myymälöiden visuaalisten ilmeiden ja toiminnan kehittämiseksi.