Asiakasyhteyksien ylläpitäminen sisältömarkkinoinnin keinoin: Case: Yritys X
Koivula, Joni (2019)
Koivula, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten yritys X voi hyötyä enemmän tulevaisuutta varten sisältömarkkinoinnissa sekä asiakasyhteyksien ylläpitämisessä. Opinnäytetyö sisältää yritys X:n kilpailijat, jotka käyttävät samanlaisia strategioita. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää uusia tapoja kilpailijoiden sisältömarkkinointistrategioista, joista yritys X voisi hyötyä. Pääky-symys opinnäytetyössä oli, mitä yritys X voi tehdä paremmin sisältömarkkinoinnissa ylläpitääkseen asiakasyhteyksiään paremmin.
Opinnäytetyön alussa olevassa teoriassa kuvaillaan, mitä tarkoittavat sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, asiakassuhteiden ylläpitäminen sekä digimarkkinoinnin työkalut. Työn tarkoitus oli analysoida Yritys X:n sekä sen kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä asiakas-yhteyksien parantamisen kannalta sekä sisältöä itsessään. Sisällön analysoiminen sisälsi kolme kohtaa: kuinka sitä esitellään eri sosiaalisen median kanavien kautta ja mille eri kohde-ryhmille sekä millaista sisältöä on kannattavaa tuottaa millekin kohderyhmälle. Kilpailijoita olivat kolme kilpailijaa, jotka toimivat samoilla aloilla kuin Yritys X. Analysointi tapahtui ulkoisesti. Ulkoinen analysointi sisälsi tutkijan oman näkökulman sosiaalisen median menneeseen käyttöön sekä miten sosiaalista mediaa voisi käyttää paremmin Yritys X:n tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen ja analyysin tulokset kertovat, että Yritys X:llä on monia eri tapoja, joita se voi hyödyntää eri sosiaalisen median kanavilla asiakassuhteiden ylläpitämistä varten. Yritys X:n on kannattavaa kohdistaa sen sisältöjen tuotanto niihin aloihin, joissa se on vahvimmillaan, ja tämän kautta jatkaa sisällön tuottamista sen heikommilta alueilta. Instagram-kanavalla on vielä parannettavaa, mutta vain vähän. Sisällön tuotantoa voidaan tehdä myös podcastien avulla sekä syvemmin työelämään perehtyvillä videoilla ja Instagram tarinoilla.
Opinnäytetyön alussa olevassa teoriassa kuvaillaan, mitä tarkoittavat sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, asiakassuhteiden ylläpitäminen sekä digimarkkinoinnin työkalut. Työn tarkoitus oli analysoida Yritys X:n sekä sen kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä asiakas-yhteyksien parantamisen kannalta sekä sisältöä itsessään. Sisällön analysoiminen sisälsi kolme kohtaa: kuinka sitä esitellään eri sosiaalisen median kanavien kautta ja mille eri kohde-ryhmille sekä millaista sisältöä on kannattavaa tuottaa millekin kohderyhmälle. Kilpailijoita olivat kolme kilpailijaa, jotka toimivat samoilla aloilla kuin Yritys X. Analysointi tapahtui ulkoisesti. Ulkoinen analysointi sisälsi tutkijan oman näkökulman sosiaalisen median menneeseen käyttöön sekä miten sosiaalista mediaa voisi käyttää paremmin Yritys X:n tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen ja analyysin tulokset kertovat, että Yritys X:llä on monia eri tapoja, joita se voi hyödyntää eri sosiaalisen median kanavilla asiakassuhteiden ylläpitämistä varten. Yritys X:n on kannattavaa kohdistaa sen sisältöjen tuotanto niihin aloihin, joissa se on vahvimmillaan, ja tämän kautta jatkaa sisällön tuottamista sen heikommilta alueilta. Instagram-kanavalla on vielä parannettavaa, mutta vain vähän. Sisällön tuotantoa voidaan tehdä myös podcastien avulla sekä syvemmin työelämään perehtyvillä videoilla ja Instagram tarinoilla.