Traumaperäinen stressihäiriö : itsenäisen opiskelun oppimateriaali verkko-oppimisympäristö Moodlessa
Väänänen, Heli; Kiukkonen, Jenni (2019)
Väänänen, Heli
Kiukkonen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913331
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin, pilotoitiin sekä arvioitiin itsenäisen opiskelun oppimateriaali traumaperäisestä stressihäiriöstä verkko-oppimisympäristö Moodleen. Oppimateriaali kuuluu osaksi hoitotyön koulutusohjelmien Mielenterveys- ja päihdetyön opintojaksoa. Traumaperäinen stressihäiriö on mielenterveyden häiriö, joka ei lukeudu päivittäiseen elämään kuuluvaksi tunnereaktioksi, mutta voi kehittyä kenelle tahansa traumaattisen tapahtuman kokeneelle. Traumaperäinen stressihäiriö voi puhjeta viikkojen, kuukausien tai jopa vuosien kuluttua tapahtumasta.
Traumaperäinen stressihäiriö on melko tavanomainen mielenterveyden häiriö, jonka tunnistamisessa terveydenhuollon ammattilaisilla on todettu olevan puutteita. Traumaperäisen stressihäiriön oikea-aikaisella tunnistamisella ja hoitamisella voidaan kuitenkin ehkäistä merkittävää toimintakyvyn heikkenemistä sekä haitallisia terveysvaikutuksia. Tästä syystä traumaperäisen stressihäiriön tunnistaminen on tärkeä osa myös sairaanhoitajien työtä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun Moodle-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien tietoisuutta ja ymmärrystä traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä sen hoito- ja auttamismenetelmistä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö oli suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattiopintoihin Mielenterveys- ja päihdetyön opintojakson yhdeksi osa-alueeksi, mutta se pilotoitiin ja arvioitiin Mielenterveys- ja päihdehoitotyön valinnaisten ammattiopintojen sairaanhoitajaopiskelijoilla.
Oppimateriaalista kerättiin sekä kirjallista että suullista palautetta tilaajalta ja sairaanhoitajaopiskelijoilta valinnaisista ammattiopinnoista Mielenterveys- ja päihdehoitotyö eri toimintaympäristöissä -opintojaksolta. Oppimateriaalia pidettiin onnistuneena, kattavana, opettavaisena sekä sairaanhoitajaopiskelijoille Mielenterveys- ja päihdetyön ammattiopintoihin soveltuvana. Näin ollen oppimateriaalia voidaankin jatkossa hyödyntää jo sairaanhoitajien ammattiopinnoissa. Tulevaisuudessa oppimateriaalia voitaisiin kehittää niin, että oppimateriaaliin voisi yhdistää syvällisempään opiskeluun tarkoitettua oppimateriaalia aktiivisille opiskelijoille sekä sisällyttää materiaaliin mahdollisuuksien mukaan opetustunteja aiheesta.
The purpose of the thesis was to plan, pilot and assess an independent learning material about post-traumatic stress disorder for the use of Savonia University of Applied Sciences. Post-traumatic stress disorder is a mental disorder. The emotional reaction does not belong to everyday life, but can develop in anyone’s life, after an traumatic event. Post-traumatic stress disorder can develop after weeks, months or even years after the traumatic event.
Post-traumatic stress disorder is quite a normal mental disorder, which health care professionals have difficulties to identify. Timely identification and action can significantly prevent degradation of functional ability and harmful influence on health. That is why it is a very important part of a nurse’s job to recognize the symptoms of post-traumatic stress disorder.
The purpose of the development work was to produce learning material for independent studying of nursing students in the Moodle learning environment. The aim of the thesis was to raise nurses´ knowledge and understanding of post-traumatic stress disorder and also to implement methods and treatment. The thesis was carried out as a development work. The client organization of the thesis was Savonia University of Applied Sciences. In this thesis, the learning material was planned for nursing students´ professional studies of mental health and substance abuse work in the “Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module, but it was piloted within nursing students' elective occupational studies of mental health and substance abuse work.
Written and oral feedback was collected on the learning material from the client organisation as well as from the nursing students in the elective professional studies of mental health and substance abuse work in the “Operational environment of Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module. The learning material was considered successful, comprehensive, educational and suitable as nursing students´professional studies of mental health and substance abuse work in the “Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module. Therefore this learning material should also be a part of a nurse’s professional studies. A potential for further development is to develop this studying material to combine it with profound educational material for active students and, as far as possible, include lessons about post-traumatic stress disorder.
Traumaperäinen stressihäiriö on melko tavanomainen mielenterveyden häiriö, jonka tunnistamisessa terveydenhuollon ammattilaisilla on todettu olevan puutteita. Traumaperäisen stressihäiriön oikea-aikaisella tunnistamisella ja hoitamisella voidaan kuitenkin ehkäistä merkittävää toimintakyvyn heikkenemistä sekä haitallisia terveysvaikutuksia. Tästä syystä traumaperäisen stressihäiriön tunnistaminen on tärkeä osa myös sairaanhoitajien työtä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun Moodle-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien tietoisuutta ja ymmärrystä traumaperäisestä stressihäiriöstä sekä sen hoito- ja auttamismenetelmistä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö oli suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattiopintoihin Mielenterveys- ja päihdetyön opintojakson yhdeksi osa-alueeksi, mutta se pilotoitiin ja arvioitiin Mielenterveys- ja päihdehoitotyön valinnaisten ammattiopintojen sairaanhoitajaopiskelijoilla.
Oppimateriaalista kerättiin sekä kirjallista että suullista palautetta tilaajalta ja sairaanhoitajaopiskelijoilta valinnaisista ammattiopinnoista Mielenterveys- ja päihdehoitotyö eri toimintaympäristöissä -opintojaksolta. Oppimateriaalia pidettiin onnistuneena, kattavana, opettavaisena sekä sairaanhoitajaopiskelijoille Mielenterveys- ja päihdetyön ammattiopintoihin soveltuvana. Näin ollen oppimateriaalia voidaankin jatkossa hyödyntää jo sairaanhoitajien ammattiopinnoissa. Tulevaisuudessa oppimateriaalia voitaisiin kehittää niin, että oppimateriaaliin voisi yhdistää syvällisempään opiskeluun tarkoitettua oppimateriaalia aktiivisille opiskelijoille sekä sisällyttää materiaaliin mahdollisuuksien mukaan opetustunteja aiheesta.
The purpose of the thesis was to plan, pilot and assess an independent learning material about post-traumatic stress disorder for the use of Savonia University of Applied Sciences. Post-traumatic stress disorder is a mental disorder. The emotional reaction does not belong to everyday life, but can develop in anyone’s life, after an traumatic event. Post-traumatic stress disorder can develop after weeks, months or even years after the traumatic event.
Post-traumatic stress disorder is quite a normal mental disorder, which health care professionals have difficulties to identify. Timely identification and action can significantly prevent degradation of functional ability and harmful influence on health. That is why it is a very important part of a nurse’s job to recognize the symptoms of post-traumatic stress disorder.
The purpose of the development work was to produce learning material for independent studying of nursing students in the Moodle learning environment. The aim of the thesis was to raise nurses´ knowledge and understanding of post-traumatic stress disorder and also to implement methods and treatment. The thesis was carried out as a development work. The client organization of the thesis was Savonia University of Applied Sciences. In this thesis, the learning material was planned for nursing students´ professional studies of mental health and substance abuse work in the “Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module, but it was piloted within nursing students' elective occupational studies of mental health and substance abuse work.
Written and oral feedback was collected on the learning material from the client organisation as well as from the nursing students in the elective professional studies of mental health and substance abuse work in the “Operational environment of Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module. The learning material was considered successful, comprehensive, educational and suitable as nursing students´professional studies of mental health and substance abuse work in the “Mental Health and Substance Abuse Nursing” –module. Therefore this learning material should also be a part of a nurse’s professional studies. A potential for further development is to develop this studying material to combine it with profound educational material for active students and, as far as possible, include lessons about post-traumatic stress disorder.