Improving IT Service of Delivering the Field Service Management Service and Device for Users in Company X
Väyrynen, Hannamaria (2019)
Väyrynen, Hannamaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913133
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on ehdottaa parannusehdotuksia kenttätyön hallintasovelluksen käyttäjäoikeuksien myöntämis- ja hallintaprosessiin Suomessa. Tavoitteena on, että prosessi olisi yhdenmukaisempi ja tehokkaampi.
Tämä insinöörityö on tehty tapaustutkimuksen ja se pohjautuu kohdeyrityksen sisäisiin dokumentteihin, haastatteluihin sekä palvelupyyntöihin pohjautuvaan analysoituun dataan sekä vertailuanalyysiin Norjan prosessista. Parannusehdotusta tehdessä on tutkittu Lean-ajattelua erityisesti IT-ympäristössä, parhaita käytäntöjä tehokkuuden maksimointiin kuten myös ITIL-viitekehyksen määrittämiä IT-palveluhallinnan parhaita käytäntöjä.
Tämän insinöörityön kehitysehostus esittelee päivitetyn prosessikuvauksen ja listauksen prosessia hidastavista ja resursseja kuluttavista vaiheista. Keskeisimmät ehdotukset liittyvät manuaalisen työn minimointiin sekä prosessin uudelleenjärjestelyyn niin, että prosessi olisi suoraviivainen. Prosessia kehittämällä voidaan saavuttaa hyötyjä niin resurssien kuin laadun ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Tämä opinnäytetyö tukee myös organisaation muita IT kehitysprosesseja. Huomattuja kehitysehdotuksia voidaan implementoida myös muihin IT palveluihin.
Tämä insinöörityö on tehty tapaustutkimuksen ja se pohjautuu kohdeyrityksen sisäisiin dokumentteihin, haastatteluihin sekä palvelupyyntöihin pohjautuvaan analysoituun dataan sekä vertailuanalyysiin Norjan prosessista. Parannusehdotusta tehdessä on tutkittu Lean-ajattelua erityisesti IT-ympäristössä, parhaita käytäntöjä tehokkuuden maksimointiin kuten myös ITIL-viitekehyksen määrittämiä IT-palveluhallinnan parhaita käytäntöjä.
Tämän insinöörityön kehitysehostus esittelee päivitetyn prosessikuvauksen ja listauksen prosessia hidastavista ja resursseja kuluttavista vaiheista. Keskeisimmät ehdotukset liittyvät manuaalisen työn minimointiin sekä prosessin uudelleenjärjestelyyn niin, että prosessi olisi suoraviivainen. Prosessia kehittämällä voidaan saavuttaa hyötyjä niin resurssien kuin laadun ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Tämä opinnäytetyö tukee myös organisaation muita IT kehitysprosesseja. Huomattuja kehitysehdotuksia voidaan implementoida myös muihin IT palveluihin.