Markkinointikampanjan suunnitelma : Smooth it
Hallamaa, Visa (2019)
Hallamaa, Visa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointikampanjasuunnitelma toimeksiantoyritykselle tukemaan sen kasvun tavoittelua sekä yrityksen brändin tunnetuksi tekemiseksi. Toimeksiantoyritys toimii elintarvikealalla, ja se tuottaa ja myy smoothieita ja muita hedelmä- ja marjavälipaloja. Kampanjalla tavoitellaan interaktioiden tuottamista kuluttajien kanssa sekä myyntipisteissä että sosiaalisessa mediassa, ja siten pyritään lisäämään brändin orgaanista näkyvyyttä ja tunnettuutta. Kampanjalla tavoitellaan myös lisämyyntiä. Kampanjan konseptin lisäksi suunniteltiin myös siinä käytettäviä markkinointimateriaaleja.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä toteutettiin ratkaisu havaittuun tarpeeseen. Toimeksiantoyrityksellä oli tarvetta panostaa markkinointiin, joten työ on erittäin oleellinen yritykselle. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä teoriaa erilaisista markkinoinnin muodoista ja toimenpiteistä, jotta löydettäisiin kampanjalle ja yritykselle sopivia sovellettavia käytäntöjä, joilla luoda järkevä ja toteutettavissa oleva markkinointikampanja. Työssä sovitettiin teoriaosuudesta löydettyjä havaintoja suunniteltavaan kampanjaan.
Työ tehtiin läheisessä yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa, millä varmistettiin brändin imagon mukaisen markkinointiviestinnän suunnittelu. Lopputuloksena syntyi yrityksen kokoon ja resursseihin nähden realistinen kampanjasuunnitelma, jolla voidaan luoda lisäarvoa yritykselle. Kampanjan lisäksi suunniteltiin myös yrityksen myyntipisteiden lähiympäristöjen markkinoinnin kehittämistä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä toteutettiin ratkaisu havaittuun tarpeeseen. Toimeksiantoyrityksellä oli tarvetta panostaa markkinointiin, joten työ on erittäin oleellinen yritykselle. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä teoriaa erilaisista markkinoinnin muodoista ja toimenpiteistä, jotta löydettäisiin kampanjalle ja yritykselle sopivia sovellettavia käytäntöjä, joilla luoda järkevä ja toteutettavissa oleva markkinointikampanja. Työssä sovitettiin teoriaosuudesta löydettyjä havaintoja suunniteltavaan kampanjaan.
Työ tehtiin läheisessä yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa, millä varmistettiin brändin imagon mukaisen markkinointiviestinnän suunnittelu. Lopputuloksena syntyi yrityksen kokoon ja resursseihin nähden realistinen kampanjasuunnitelma, jolla voidaan luoda lisäarvoa yritykselle. Kampanjan lisäksi suunniteltiin myös yrityksen myyntipisteiden lähiympäristöjen markkinoinnin kehittämistä.