Potilaan luovuttaminen ensihoidolta päivystykselle - Ensihoidon ja päivystyksen välisen suullisen raportoinnin haasteet ja onnistumiset
Larikka, Katariina; Lavander, Henna (2019)
Larikka, Katariina
Lavander, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712210
Tiivistelmä
Ensihoidon ja päivystyksen välinen rajapinta on kriittinen kohta potilaan hoitoketjussa. Potilasturvallisuuden varmistamiseksi on tärkeää, että kaikki tarvittavat tiedot potilaasta välittyvät ensihoidolta päivystykselle. Ensihoidon antaman raportin jälkeen hoitovastuu potilaasta siirtyy ensihoidolta päivystykselle. Hoitovastuun siirtymisen ajankohta tulee olla selvä molemmille osapuolille. Tämän opinnäytetyön tilaaja, Jokilaaksojen pelastuslaitos, halusi selvittää millaista heidän ensihoitajiensa antama suullinen raportointi on potilaan luovutustilanteessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suullisen raportoinnin laatu nykyisellään Jokilaaksojen pelastuslaitoksella ja tuoda esille uutta tietoa suullisen raportoinnin onnistumisista ja haasteista. Asiaa päädyttiin tutkimaan ISBAR -raportointimallin toteutumisen kautta, sekä selvittämällä millaista Jokilaaksojen pelastuslaitoksen ensihoitajien ja Oulaskankaan sairaalan yhteispäivystyksen hoitajien välinen kommunikaatio on suullisen raportointitilanteen aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin sekä ulkomaisista tutkimuksista, että kotimaisista aineistoista, kuten YAMK -gradusta ja laeista, asetuksista sekä julkaisuista. Aiemmin tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että suulliseen raportointiin liittyy haasteita. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin systemaattisella havainnoinnilla Oulaskankaan sairaalan yhteispäivystyksessä. Havainnoinnin tukena hyödynnettiin havainnointikaavaketta, joka muodostettiin tietoperustasta ilmi tulleiden hyvien raportointikäytänteiden ja todettujen haasteiden pohjalta. Tutkimusaineistoksi saatiin laadullista aineistoa, jota analysoitiin sekä laadullisin että määrällistä keinoin.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että ISBAR -raportointimalli toteutuu puutteellisesti niin sisällön kuin järjestyksenkin osalta. Ensihoitajat onnistuivat suullisissa raporteissa muun muassa potilaan identifioimisessa, sekä potilaan tausta- ja tapahtumatietojen antamisessa. Kommunikaatio ensihoitajien ja yhteispäivystyksen hoitajien välillä oli pääasiassa hyvää, mutta haasteeksi muodostui esimerkiksi suullisen raportin keskeytymiset. Potilaan hoitovastuun siirtymisen ajankohta ei ollut selkeä tutkimukseen osallistuneille.
Jokilaaksojen pelastuslaitos voi käyttää tutkimuksen tuloksia esimerkiksi koulutuksissaan ja näin ollen kehittää organisaation potilasturvallisuutta ja yhteistyötä yhteispäivystyksen kanssa. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia uudelleen, sen jälkeen, kun Jokilaaksojen pelastuslaitoksella siirrytään paperikirjaamisesta kokonaan sähköiseen kirjaamiseen. Tällöin voitaisiin tutkia, onko kirjaamismuodolla vaikutusta suullisen raportin laatuun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suullisen raportoinnin laatu nykyisellään Jokilaaksojen pelastuslaitoksella ja tuoda esille uutta tietoa suullisen raportoinnin onnistumisista ja haasteista. Asiaa päädyttiin tutkimaan ISBAR -raportointimallin toteutumisen kautta, sekä selvittämällä millaista Jokilaaksojen pelastuslaitoksen ensihoitajien ja Oulaskankaan sairaalan yhteispäivystyksen hoitajien välinen kommunikaatio on suullisen raportointitilanteen aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin sekä ulkomaisista tutkimuksista, että kotimaisista aineistoista, kuten YAMK -gradusta ja laeista, asetuksista sekä julkaisuista. Aiemmin tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että suulliseen raportointiin liittyy haasteita. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin systemaattisella havainnoinnilla Oulaskankaan sairaalan yhteispäivystyksessä. Havainnoinnin tukena hyödynnettiin havainnointikaavaketta, joka muodostettiin tietoperustasta ilmi tulleiden hyvien raportointikäytänteiden ja todettujen haasteiden pohjalta. Tutkimusaineistoksi saatiin laadullista aineistoa, jota analysoitiin sekä laadullisin että määrällistä keinoin.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että ISBAR -raportointimalli toteutuu puutteellisesti niin sisällön kuin järjestyksenkin osalta. Ensihoitajat onnistuivat suullisissa raporteissa muun muassa potilaan identifioimisessa, sekä potilaan tausta- ja tapahtumatietojen antamisessa. Kommunikaatio ensihoitajien ja yhteispäivystyksen hoitajien välillä oli pääasiassa hyvää, mutta haasteeksi muodostui esimerkiksi suullisen raportin keskeytymiset. Potilaan hoitovastuun siirtymisen ajankohta ei ollut selkeä tutkimukseen osallistuneille.
Jokilaaksojen pelastuslaitos voi käyttää tutkimuksen tuloksia esimerkiksi koulutuksissaan ja näin ollen kehittää organisaation potilasturvallisuutta ja yhteistyötä yhteispäivystyksen kanssa. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia uudelleen, sen jälkeen, kun Jokilaaksojen pelastuslaitoksella siirrytään paperikirjaamisesta kokonaan sähköiseen kirjaamiseen. Tällöin voitaisiin tutkia, onko kirjaamismuodolla vaikutusta suullisen raportin laatuun.