Työssäoppimisen prosessin kehittäminen Ammattiopisto Liven logistiikan osaamisalalla
Tokola, Matti (2019)
Tokola, Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli kehittää Ammattiopisto Liven logistiikan osaamisalan työssäoppimisen prosessia. Kehittämishanke lähti liikkeelle laajemmasta tarpeesta Ammattiopisto Liven sisällä. Nähtiin, että käynnissä olevan ammatillisen koulutuksen reformin ja työssä oppimisen sekavien käytäntöjen vuoksi olisi hyvä luoda uusi työssäoppimisen prosessimalli, jota ensin kokeillaan yhdellä osaamisalalla.
Työssäoppimisen prosessin kehittämistä varten selvitettiin työssäoppimisen prosessin nykytilaa haastattelemalla opiskelijoita ja opettajia sekä selvittämällä ammattiopiston ohjeistuksia. Opiskelijoiden haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti ja opettajien haastattelu toteutettiin lomakekyselynä. Molemmat haastattelut analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä ja saatuja tuloksia verrattiin keskenään.
Haastattelujen tulosten ja analyysien perusteella luotiin kaksi työssäoppimisen prosessimallia; tulevaisuuden malli jossa varaudutaan siihen, että ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöt saattavat jo lähitulevaisuudessa toteutua yhä keskeisemmin yritysten sisällä sekä nykyiseen toimintaan ja resursseihin sopiva malli. Malleissa keskeistä on opiskelijoiden osallisuuden lisääminen omaan työssäoppimisen prosessiinsa. Uudet työssäoppimisen prosessimallit on laadittu vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita varten. Tämän vuoksi uudet työssäoppimisen prosessimallit ovat hyvin opettajalähtöisiä.
Uuden työssäoppimisen prosessimallin käyttöönottoa varten laadittiin suunnitelma, johon sisältyy työssäoppimisen jatkuvan kehittämisen periaate. Jatkuvan kehittämisen työkaluna toimii PDCA-menetelmä.
Työssäoppimisen prosessin kehittämistä varten selvitettiin työssäoppimisen prosessin nykytilaa haastattelemalla opiskelijoita ja opettajia sekä selvittämällä ammattiopiston ohjeistuksia. Opiskelijoiden haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti ja opettajien haastattelu toteutettiin lomakekyselynä. Molemmat haastattelut analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä ja saatuja tuloksia verrattiin keskenään.
Haastattelujen tulosten ja analyysien perusteella luotiin kaksi työssäoppimisen prosessimallia; tulevaisuuden malli jossa varaudutaan siihen, että ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöt saattavat jo lähitulevaisuudessa toteutua yhä keskeisemmin yritysten sisällä sekä nykyiseen toimintaan ja resursseihin sopiva malli. Malleissa keskeistä on opiskelijoiden osallisuuden lisääminen omaan työssäoppimisen prosessiinsa. Uudet työssäoppimisen prosessimallit on laadittu vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita varten. Tämän vuoksi uudet työssäoppimisen prosessimallit ovat hyvin opettajalähtöisiä.
Uuden työssäoppimisen prosessimallin käyttöönottoa varten laadittiin suunnitelma, johon sisältyy työssäoppimisen jatkuvan kehittämisen periaate. Jatkuvan kehittämisen työkaluna toimii PDCA-menetelmä.