Korjaamon huoltoprosessin sujuvuuden kehittäminen
Kauranen, Veikka (2019)
Kauranen, Veikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä Motonetkorjaamo Tamhuollon huoltoprosessista työntekoa hidastavia ongelmakohtia ja luoda kehitysehdotuksia, joiden avulla toimintaa saataisiin sujuvammaksi. Tavoitteena oli saada ratkaistua työtyytyväisyyskyselyn avulla löydetyt ongelmakohdat, jotta asentajien ja työnjohtajien työ olisi mielekkäämpää ja korjaamon kannattavuus parempi.
Teoriaosuudessa käsitellään Kaizen-ideologian periaatteita ja sen tarjoamia työkaluja ongelmanratkaisuun organisaatiossa. Kaizen sisältää useita työkaluja, joista tässä työssä käydään läpi muun muassa 5S-menetelmä sekä PDCA-ympyrä.
Toteutusosassa tarkastellaan työtyytyväisyyskyselyn tuloksia, sekä nykyisiä ongelmia korjaamon toiminnassa sekä luodaan useita kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksissa keskityttiin työnjohdon ongelmakohtiin. Työnjohdon työnjakoa selvennettiin, jotta tiedonkulku paranisi ja työstä saataisiin vähemmän kuormittavaa. Parannukset olivat Kaizen-ideologian mukaisia, pieniä ja edullisia toteuttaa.
Opinnäytetyössä tehtyjä kehitysehdotuksia alettiin osittain soveltamaan käytännössä jo opinnäytetyön aikana. Kehitysehdotukset otettiin työyhteisössä hyvin vastaan ja niiden avulla työnjohdon kuormitusta saatiin helpotettua nopeasti.
Kehitysehdotuksien vaikutukset korjaamon kannattavuuteen eivät ole välittömiä vaan ne näkyvät vasta hieman pidemmällä aikavälillä. Uusia kehitysehdotuksia on jatkossa pyrittävä implementoimaan ja niiden toteutumista seurattava, jotta muutoksista tulee pysyviä.
Teoriaosuudessa käsitellään Kaizen-ideologian periaatteita ja sen tarjoamia työkaluja ongelmanratkaisuun organisaatiossa. Kaizen sisältää useita työkaluja, joista tässä työssä käydään läpi muun muassa 5S-menetelmä sekä PDCA-ympyrä.
Toteutusosassa tarkastellaan työtyytyväisyyskyselyn tuloksia, sekä nykyisiä ongelmia korjaamon toiminnassa sekä luodaan useita kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksissa keskityttiin työnjohdon ongelmakohtiin. Työnjohdon työnjakoa selvennettiin, jotta tiedonkulku paranisi ja työstä saataisiin vähemmän kuormittavaa. Parannukset olivat Kaizen-ideologian mukaisia, pieniä ja edullisia toteuttaa.
Opinnäytetyössä tehtyjä kehitysehdotuksia alettiin osittain soveltamaan käytännössä jo opinnäytetyön aikana. Kehitysehdotukset otettiin työyhteisössä hyvin vastaan ja niiden avulla työnjohdon kuormitusta saatiin helpotettua nopeasti.
Kehitysehdotuksien vaikutukset korjaamon kannattavuuteen eivät ole välittömiä vaan ne näkyvät vasta hieman pidemmällä aikavälillä. Uusia kehitysehdotuksia on jatkossa pyrittävä implementoimaan ja niiden toteutumista seurattava, jotta muutoksista tulee pysyviä.