Terveysalan opiskelijoiden kokemuksia stressistä : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Reinikainen, Katja (2019)
Reinikainen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli terveysalan opiskelijoiden kokema stressi. Opinnäytetyössä kuvattiin opiskelijoiden kokemaa stressiä, stressin ilmenemistä, stressin hallintakeinoja ja avun saantia stressiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa terveysalan opiskelijoiden hyvinvointia, ymmärrystä stressin ilmenemisestä ja sen tehokkaasta hoidosta.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksia ja artikkeleita haettiin Pubmed-, Melinda,- Medic-, CINAHL Complete- ja Cochrane Library-tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kuusi tutkimusta, joista kolme oli kansainvälisiä ja kolme kotimaisia. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa terveysalan opiskelijoiden stressin riskitekijöitä olivat opiskelu, yksilölliset ominaisuudet ja aiheuttajia kliininen harjoittelu, opinnot, henkilökohtainen elämä ja ominaisuudet. Stressi ilmeni terveysalan opiskelijoilla fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Terveysalan opiskelijoiden stressiä voitaisiin tuloksien mukaan ennaltaehkäistä vaikuttamalla koulutukseen, henkilökohtaiseen elämään ja ominaisuuksiin, kliiniseen harjoitteluun ja yhteiskuntaan. Tiettyjä väliintuloja voitaisiin käyttää terveysalan opiskelijoiden stressin hoidossa.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää terveysalan opiskelijoiden stressin ennaltaehkäisyssä, hallinnassa sekä hoidossa koulussa, terveydenhuollossa ja työssä. Opiskelijat voisivat hyödyntää kirjallisuuskatsausta vaikuttamalla tuloksissa esille tulleisiin stressin riskitekijöihin ja aiheuttajiin sekä miettiessä omia aiheitaan tutkimuksiinsa, jotka koskevat opiskelijoiden hyvinvointia.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia lisää terveysalan opiskelijoiden stressin fyysisiä ja sosiaalista ilmenemistä, stressin tehokkaita hoitomuotoja, stressin ennaltaehkäisyn sekä hallintakeinojen tiedettävyyttä opiskelijoiden keskuudessa. Stressin tunnistamiseen ja itsehoitoon voitaisiin kehittää opas ja opintojakso, joka tukisi opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. The subject of the thesis was stress of health care students. The thesis deals with stress, stress manifestation, stress management and stress relief of health care students. The aim of the thesis was to improve the well-being of students in the health sector, to understand the manifestation of stress and its effective treatment.
A descriptive literature review was used as a research method in the thesis. Researches and articles were searched from the Pubmed, Melinda, - Medic, CINAHL Complete and Cochrane Library databases. Six studies were selected for the literature review, three of which were international and three were Finnish. A thematic approach was used in the analytical method of the thesis.
According to the results of the literature review, the risk factors for stress among health care students were study-ing, individual qualities and causes of clinical practice, studies, personal life and characteristics. Health care stu-dents´ stress was manifested physically, psychologically and socially. According to the results, the stress of health care students could be prevented by influencing education, personal life and characteristics, clinical training and society. Certain interventions could be used to treat stress felt by health care students.
The results of the thesis could be utilized in the prevention, management and treatment of stress among health care students at school, health care and work. Students could take advantage of this literature review by influencing their own stress risk factors and causes that came out of the results and think about their own topics in their research on student well-being.
A topic for further study could be a study on the physical and social manifestations of stress among health care stu-dents, effective treatments for stress, awareness of stress prevention, and students´ awareness of stress manage-ment tools. A guide and a course to support students´ overall well-being could be developed to identify and handle stress.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksia ja artikkeleita haettiin Pubmed-, Melinda,- Medic-, CINAHL Complete- ja Cochrane Library-tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kuusi tutkimusta, joista kolme oli kansainvälisiä ja kolme kotimaisia. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa terveysalan opiskelijoiden stressin riskitekijöitä olivat opiskelu, yksilölliset ominaisuudet ja aiheuttajia kliininen harjoittelu, opinnot, henkilökohtainen elämä ja ominaisuudet. Stressi ilmeni terveysalan opiskelijoilla fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Terveysalan opiskelijoiden stressiä voitaisiin tuloksien mukaan ennaltaehkäistä vaikuttamalla koulutukseen, henkilökohtaiseen elämään ja ominaisuuksiin, kliiniseen harjoitteluun ja yhteiskuntaan. Tiettyjä väliintuloja voitaisiin käyttää terveysalan opiskelijoiden stressin hoidossa.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää terveysalan opiskelijoiden stressin ennaltaehkäisyssä, hallinnassa sekä hoidossa koulussa, terveydenhuollossa ja työssä. Opiskelijat voisivat hyödyntää kirjallisuuskatsausta vaikuttamalla tuloksissa esille tulleisiin stressin riskitekijöihin ja aiheuttajiin sekä miettiessä omia aiheitaan tutkimuksiinsa, jotka koskevat opiskelijoiden hyvinvointia.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia lisää terveysalan opiskelijoiden stressin fyysisiä ja sosiaalista ilmenemistä, stressin tehokkaita hoitomuotoja, stressin ennaltaehkäisyn sekä hallintakeinojen tiedettävyyttä opiskelijoiden keskuudessa. Stressin tunnistamiseen ja itsehoitoon voitaisiin kehittää opas ja opintojakso, joka tukisi opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.
A descriptive literature review was used as a research method in the thesis. Researches and articles were searched from the Pubmed, Melinda, - Medic, CINAHL Complete and Cochrane Library databases. Six studies were selected for the literature review, three of which were international and three were Finnish. A thematic approach was used in the analytical method of the thesis.
According to the results of the literature review, the risk factors for stress among health care students were study-ing, individual qualities and causes of clinical practice, studies, personal life and characteristics. Health care stu-dents´ stress was manifested physically, psychologically and socially. According to the results, the stress of health care students could be prevented by influencing education, personal life and characteristics, clinical training and society. Certain interventions could be used to treat stress felt by health care students.
The results of the thesis could be utilized in the prevention, management and treatment of stress among health care students at school, health care and work. Students could take advantage of this literature review by influencing their own stress risk factors and causes that came out of the results and think about their own topics in their research on student well-being.
A topic for further study could be a study on the physical and social manifestations of stress among health care stu-dents, effective treatments for stress, awareness of stress prevention, and students´ awareness of stress manage-ment tools. A guide and a course to support students´ overall well-being could be developed to identify and handle stress.