Tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin muotoilu
Molander, Inka; Piha, Maria (2019)
Molander, Inka
Piha, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211270
Tiivistelmä
Jatkuvasti muuttuva työympäristö ja sen vaatimukset pakottavat yritykset muuttamaan toimintatapojaan, mikä vaikuttaa työntekemisen muutokseen. Työn tekemisen muutos vaikuttaa ihmisiin ja taitoihin, joita tulevaisuuden työelämässä tarvitaan. Käynnissä oleva digitalisaation murros asettaa haasteita ihmisten työntekemisen taidoille ja tulee muuttamaan niitä. Tulevaisuudessa yritysten on osattava hyödyntää ihmisten monipuolisia kykyjä entistä paremmin sekä annettava tilaa luovuudelle. Yrityskulttuuri on vahva voima, jolla on merkittävä vaikutus yrityksen menestykseen sekä inhimillisesti että taloudellisesti mitattuna. Näin ollen ei ole yhdentekevää, minkälaisen yrityskulttuurin ihmiset itselleen luovat.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on opinnäytetyöntekijöiden lähtöolettama tulevaisuuskestävästä yrityskulttuurista. Opinnäytetyön tutkimuksellisena tavoitteena on löytää tekijät, jotka ovat merkityksellisiä ja oleellisia tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin kannalta. Lisäksi käytännön kehittämistavoitteena on kehittää fasilitoidun työpajakokonaisuuden pilottimalli, joka perustuu tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin tekijöihin. Fasilitoidun työpajakokonaisuuden avulla yritykset voivat kehittää tulevaisuuskestävää yrityskulttuuria omassa kontekstissaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu yrityskulttuuriin, muotoiluajatteluun sekä kommunikointiin, joita tutkitaan muuttuvan työympäristön kontekstissa. Yrityskulttuurin vaikutus ja siihen liittyvät tekijät on tärkeä ymmärtää, jotta niitä on mahdollista edistää muotoiluajattelun laaja-alaisella, proaktiivisella ja ihmiskeskeisellä otteella. Lisäksi on ymmärrettävä, miten kommunikoinnilla voidaan tukea yhteistä ymmärrystä ja näin ollen saavuttaa tulevaisuuskestäviä päätöksiä.
Koko opinnäytetyöprosessia ohjasi muotoiluajattelu, ja kehittämistyö toteutettiin tuplatimanttimallin muotoiluprosessia sekä muotoiluajureita hyödyntäen. Kehittämistyöhön osallistui pilottiyritys Valuemotive Oy, jonka kanssa työpajakokonaisuus iteroitiin. Pilottijakson aikana yritystä havainnoitiin ja tutustuttiin sen kirjallisiin dokumentteihin sekä toteutettiin verkkokysely työyhteisölle. Lisäksi opinnäytetyön aikana tehtiin kolme asiantuntijahaastattelua, joiden avulla lisättiin ymmärrystä suomalaisen työelämän nykytilasta ja käynnissä olevasta muutoksesta.
Opinnäytetyön tuloksena löytyi tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin merkitykselliset tekijät sekä tähän pohjautuva fasilitoidun työpajakokonaisuuden iteroitu pilottimalli. Tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin tekijöitä voidaan hyödyntää yrityksissä ohjaamaan kulttuurin kehittämistä. Fasilitoitu työpajakokonaisuus on esitetty työssä kokonaisuudessaan, ja se on hyödynnettävissä sellaisenaan. Lisäksi pilottimallia on mahdollista kehittää eteenpäin skaalautuvaksi palvelukonseptiksi, jolla voidaan edistää erilaisia työyhteisöjä erilaisissa konteksteissa. Tulevaisuuskestävä yrityskulttuuri on kehittyvä ja maailman mukana muuttuva, näin ollen näitä tekijöitä tulee arvioida jatkuvasti ja kehittää edelleen.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on opinnäytetyöntekijöiden lähtöolettama tulevaisuuskestävästä yrityskulttuurista. Opinnäytetyön tutkimuksellisena tavoitteena on löytää tekijät, jotka ovat merkityksellisiä ja oleellisia tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin kannalta. Lisäksi käytännön kehittämistavoitteena on kehittää fasilitoidun työpajakokonaisuuden pilottimalli, joka perustuu tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin tekijöihin. Fasilitoidun työpajakokonaisuuden avulla yritykset voivat kehittää tulevaisuuskestävää yrityskulttuuria omassa kontekstissaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu yrityskulttuuriin, muotoiluajatteluun sekä kommunikointiin, joita tutkitaan muuttuvan työympäristön kontekstissa. Yrityskulttuurin vaikutus ja siihen liittyvät tekijät on tärkeä ymmärtää, jotta niitä on mahdollista edistää muotoiluajattelun laaja-alaisella, proaktiivisella ja ihmiskeskeisellä otteella. Lisäksi on ymmärrettävä, miten kommunikoinnilla voidaan tukea yhteistä ymmärrystä ja näin ollen saavuttaa tulevaisuuskestäviä päätöksiä.
Koko opinnäytetyöprosessia ohjasi muotoiluajattelu, ja kehittämistyö toteutettiin tuplatimanttimallin muotoiluprosessia sekä muotoiluajureita hyödyntäen. Kehittämistyöhön osallistui pilottiyritys Valuemotive Oy, jonka kanssa työpajakokonaisuus iteroitiin. Pilottijakson aikana yritystä havainnoitiin ja tutustuttiin sen kirjallisiin dokumentteihin sekä toteutettiin verkkokysely työyhteisölle. Lisäksi opinnäytetyön aikana tehtiin kolme asiantuntijahaastattelua, joiden avulla lisättiin ymmärrystä suomalaisen työelämän nykytilasta ja käynnissä olevasta muutoksesta.
Opinnäytetyön tuloksena löytyi tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin merkitykselliset tekijät sekä tähän pohjautuva fasilitoidun työpajakokonaisuuden iteroitu pilottimalli. Tulevaisuuskestävän yrityskulttuurin tekijöitä voidaan hyödyntää yrityksissä ohjaamaan kulttuurin kehittämistä. Fasilitoitu työpajakokonaisuus on esitetty työssä kokonaisuudessaan, ja se on hyödynnettävissä sellaisenaan. Lisäksi pilottimallia on mahdollista kehittää eteenpäin skaalautuvaksi palvelukonseptiksi, jolla voidaan edistää erilaisia työyhteisöjä erilaisissa konteksteissa. Tulevaisuuskestävä yrityskulttuuri on kehittyvä ja maailman mukana muuttuva, näin ollen näitä tekijöitä tulee arvioida jatkuvasti ja kehittää edelleen.