Online-moninpelikentän suunnittelu ja toteutus
Räisänen, Timo (2019)
Räisänen, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110938
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee videopelien kenttäsuunnittelua ja sen periaatteiden käyttöä Online-moninpeliympäristössä. Opinnäytetyön teorian ohella toteutetaan kenttä Online-moninpeliympäristöön. Kenttä toteutetaan Counter-Strike: Global Offensive -peliin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti peli- ja kenttäsuunnittelun periaatteet, Cs:Gon säännöt ja selvitetään pelin pelaamista, kuinka toteutetaan toimiva kenttä Cs:Go-peliin, toteutuksen suunnittelu ja prosessi ja analyysi toteutetusta kentästä.
Videopeliala on viime vuosikymmeninä kasvanut räjähdysmäisesti videopelien suosion ja teknologian kasvun ansiosta. Alan kilpailu on kovaa ja tämän vuoksi peli- ja kenttäsuunnittelu on alalla tärkeää.
Kentän toteutus Online-moninpeliympäristöön saattaa olla tutkimuksen kannalta haastavaa. Tarkentavaa virallista tietoa kenttäsuunnittelusta tähän ympäristöön ei löydy paljon. Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuustutkimusta. Informaatiota aiheeseen haettiin internetistä tutoriaaleista, artikkeleista ja e-kirjoista.
Tutkimusraportti sisältää Cs:Gon kenttäsuunnittelusta syventävää tietoa, joka auttaa lukijaa ymmärtämään pelin mekaniikkoja ja toimintaa.
Opinnäytetyön lopullinen toteutus on täysin toimiva ja ladattavissa Steam-palvelun kautta. Kentän testaaminen jäi vähäiseksi ajan puutteen vuoksi ja tämän takia kenttä saattaa olla puutteellinen. Kenttää pystyy jatkokehittämään tulevaisuudessa internetin välityksellä, mikä mahdollistaa tarvittavat päivitykset kentän muokkaamiseen ja puutteiden korjaamiseen. The aim of this thesis was to study and research game and level design in an Online multiplayer environment and to create a level to Counter-Strike: Global Offensive video game based on the research findings. The written part of the thesis briefly addressed the principles of game and level design, the rules of play in Cs:Go. In addition, the objective was to discuss how to create a working level in Cs:Go and the designing, process and analysis of the created level.
The literature study was used as the basis of this theses research. Information and data for the thesis was researched from internet tutorials, articles and e-books.
The created level is working, playable and downloadable from the Steam-service. Level testing on the created level was minor and some bugs or oversights in the design might appear during the gameplay. However, this is not a problem because the level can be developed and updated in the future via the internet.
Videopeliala on viime vuosikymmeninä kasvanut räjähdysmäisesti videopelien suosion ja teknologian kasvun ansiosta. Alan kilpailu on kovaa ja tämän vuoksi peli- ja kenttäsuunnittelu on alalla tärkeää.
Kentän toteutus Online-moninpeliympäristöön saattaa olla tutkimuksen kannalta haastavaa. Tarkentavaa virallista tietoa kenttäsuunnittelusta tähän ympäristöön ei löydy paljon. Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuustutkimusta. Informaatiota aiheeseen haettiin internetistä tutoriaaleista, artikkeleista ja e-kirjoista.
Tutkimusraportti sisältää Cs:Gon kenttäsuunnittelusta syventävää tietoa, joka auttaa lukijaa ymmärtämään pelin mekaniikkoja ja toimintaa.
Opinnäytetyön lopullinen toteutus on täysin toimiva ja ladattavissa Steam-palvelun kautta. Kentän testaaminen jäi vähäiseksi ajan puutteen vuoksi ja tämän takia kenttä saattaa olla puutteellinen. Kenttää pystyy jatkokehittämään tulevaisuudessa internetin välityksellä, mikä mahdollistaa tarvittavat päivitykset kentän muokkaamiseen ja puutteiden korjaamiseen.
The literature study was used as the basis of this theses research. Information and data for the thesis was researched from internet tutorials, articles and e-books.
The created level is working, playable and downloadable from the Steam-service. Level testing on the created level was minor and some bugs or oversights in the design might appear during the gameplay. However, this is not a problem because the level can be developed and updated in the future via the internet.