Kuinka voin auttaa? : Yksilöllistetyn pianonsoiton opetusprojekti Valteri-koulu Mäntykankaalla
Ruokokoski, Kalla (2019)
Ruokokoski, Kalla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710437
Tiivistelmä
Kuinka voin auttaa? Yksilöllistetyn pianonsoiton opetusprojekti Valteri-koulu Mäntykankaalla -opinnätetyössä toteutettiin pianonsoitonopetusta Valteri-koulu Mäntykankaalla Kuopiossa kahdelle erityisen tuen tarpeiselle oppilaalle, joista toinen sairastaa lihastautia ja toisella on keskittymisen haasteita. Viikottaiset 45 minuutin yksilöllistetyt pianotunnit ajoittuivat vuoden 2018 syyskuusta aina joulukuuhun, ja opetuspäiväksi valikoitui torstai. Oppilaat esiintyivät projektin päätteeksi pianonsoitollaan Valteri-koulu Mäntykankaalla, jossa ohjaaja-na toimi koulun erityisluokanopettaja Heikki Koistinen.
Opinnäytetyössä esitellään inklusiivista musiikkipedagogiikkaa ja sen keskeistä terminologiaa, perehdytään lihastauteihin sekä tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksiin. Pääpainopiste opinnäytetyössä on oppilaiden kanssa toteutuneissa opetusprojekteissa ja niissä käytettävissä opetusmenetelmissä. Opinnäyte-työn käytännön osuutena oli kaksi opetusprojektia: Linnunsiivet ja Tarroja keskittymistaulukkoon. Raportointi sisältää pianotuntien tuntisuunnitelmat ja kuvaukset toteutuneista tunneista. Pianotuntien taltioinnit olivat projektien opettajan apuna raportoinnissa ja reflektoinnissa.
Opinnäytetyön nimi ”Kuinka voin auttaa?” kiteyttää kirjoittajan sekä musiikkikasvatuksellista että -terapeuttista ajatusmaailmaa. Opetusprojektissaan hän paitsi halusi auttaa oppilaita oppimaan pianonsoittoa, halusi hän myös auttaa heitä keskittymisen ja lihastaudin kanssa. Tekijällä ei ollut aiempaa kokemusta erityis-tä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamisesta ja projektin tulokset osoittavat, ettei se ollut tarpeellistakaan. Kunnioittavalla kohtaamisella ja vuorovaikutustaidoilla opettaja onnistui luomaan opetukseen tarvittavan luot-tamuksen. Pedagoginen arviointikyky auttoi opettajaa miettimään oppilaille yksilöllistettyjä tehtäviä ja sopivia toimintatapoja keskittymisen ja lihasten toiminnan ylläpidon tueksi. Oppilaat kokivat oppimisen riemua ja kumpikin oppilas kehittyi pianonsoitossa omalla tasollaan. In the thesis “How Can I Help? Individualised Piano Teaching Project at Valteri School Mäntykangas “, piano teaching was conducted at Kuopio’s Valteri School for two pupils in need of special support, one of whom is suffering from muscle disease and the other has challenges with concentration. Weekly 45-minute-long per-sonalised piano lessons were held from September to December of 2018, and Thursday was chosen as the teaching day. At the end of the project, these pupils performed piano music at Valteri School Mäntykangas where special class teacher Heikki Koistinen worked as the project’s supervi-sor.
The thesis demonstrates inclusive music pedagogy and its key terminology, familiarises with muscle disease and the problems with attention and activity control. The main focus of the thesis is on the educational pro-jects implemented with the pupils and the teaching methods used in them. The practical part of the thesis consists of two teaching projects: Wings of a bird and Stickers to the concentration table. The report includes lesson plans and descriptions of the conducted lessons. Recordings of conducted piano lessons helped the projects’ teacher to report and reflect.
The thesis’ name “How can I help?” encapsulates the writer’s music educational thinking and her thoughts on the therapeutic use of music. In this teaching project she wanted to help her pupils with concentration and muscle disease with the aid of piano lessons. The author had no teaching experience with pupils with special needs prior to this project. Furthermore, as the project’s results proved: it was not even necessary. Encoun-tering the pupils respectfully and using existing interaction skills, the teacher managed to create the confi-dence needed in teaching. Pedagogical discernment helped the teacher to find individualised tasks and fitting approaches to uphold concentration and muscle activity for the pupils. In addition, music education results were also achieved: the pupils experienced the joy of learning and each pupil developed piano skills at their own level.
Opinnäytetyössä esitellään inklusiivista musiikkipedagogiikkaa ja sen keskeistä terminologiaa, perehdytään lihastauteihin sekä tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksiin. Pääpainopiste opinnäytetyössä on oppilaiden kanssa toteutuneissa opetusprojekteissa ja niissä käytettävissä opetusmenetelmissä. Opinnäyte-työn käytännön osuutena oli kaksi opetusprojektia: Linnunsiivet ja Tarroja keskittymistaulukkoon. Raportointi sisältää pianotuntien tuntisuunnitelmat ja kuvaukset toteutuneista tunneista. Pianotuntien taltioinnit olivat projektien opettajan apuna raportoinnissa ja reflektoinnissa.
Opinnäytetyön nimi ”Kuinka voin auttaa?” kiteyttää kirjoittajan sekä musiikkikasvatuksellista että -terapeuttista ajatusmaailmaa. Opetusprojektissaan hän paitsi halusi auttaa oppilaita oppimaan pianonsoittoa, halusi hän myös auttaa heitä keskittymisen ja lihastaudin kanssa. Tekijällä ei ollut aiempaa kokemusta erityis-tä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamisesta ja projektin tulokset osoittavat, ettei se ollut tarpeellistakaan. Kunnioittavalla kohtaamisella ja vuorovaikutustaidoilla opettaja onnistui luomaan opetukseen tarvittavan luot-tamuksen. Pedagoginen arviointikyky auttoi opettajaa miettimään oppilaille yksilöllistettyjä tehtäviä ja sopivia toimintatapoja keskittymisen ja lihasten toiminnan ylläpidon tueksi. Oppilaat kokivat oppimisen riemua ja kumpikin oppilas kehittyi pianonsoitossa omalla tasollaan.
The thesis demonstrates inclusive music pedagogy and its key terminology, familiarises with muscle disease and the problems with attention and activity control. The main focus of the thesis is on the educational pro-jects implemented with the pupils and the teaching methods used in them. The practical part of the thesis consists of two teaching projects: Wings of a bird and Stickers to the concentration table. The report includes lesson plans and descriptions of the conducted lessons. Recordings of conducted piano lessons helped the projects’ teacher to report and reflect.
The thesis’ name “How can I help?” encapsulates the writer’s music educational thinking and her thoughts on the therapeutic use of music. In this teaching project she wanted to help her pupils with concentration and muscle disease with the aid of piano lessons. The author had no teaching experience with pupils with special needs prior to this project. Furthermore, as the project’s results proved: it was not even necessary. Encoun-tering the pupils respectfully and using existing interaction skills, the teacher managed to create the confi-dence needed in teaching. Pedagogical discernment helped the teacher to find individualised tasks and fitting approaches to uphold concentration and muscle activity for the pupils. In addition, music education results were also achieved: the pupils experienced the joy of learning and each pupil developed piano skills at their own level.