Simulation i det sociala arbetet: En litteraturöversikt om hälsofrämjande samtal med äldre personer med risk för psykisk ohälsa
Tessler-Tronestam, Lilian; Lund, Cecilia (2019)
Tessler-Tronestam, Lilian
Lund, Cecilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610148
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av projektet SimNov, vars syfte är att lära socionom- och vårdstuderande att använda sig av simulation i arbetet. Inom det sociala området har det hittills inte varit så vanligt med simulation. Genom att simulera kan man i trygg miljö få öva på olika situationer som man kan råka ut för i sitt arbete. Simulationen skall vara så autentisk som möjligt för att efterlikna verkliga situationer.
Examensarbetet riktar in sig på äldre personer som bor hemma och är i riskzonen för psykisk ohälsa. I dagens läge är psykisk ohälsa ett aktuellt ämne men det handlar då oftast om yngre personer. När det gäller äldre personer är det lätt att förväxla depression och ångest med ålderssjukdomar, varför det är viktigt att belysa de äldres psykiska mående.
Syftet med detta arbete är att redogöra för simulation som inlärningsmetod och hur simulationer kan användas i det sociala arbetet. Det innebär att skapa ett scenario där en äldre person med risk för psykisk ohälsa får ett hälsofrämjande hembesök av en omvårdnadsledare. Det görs en simulering av hembesöket som utförs i tre faser: Planering, genomförande och utvärdering. Det ges utrymme för deltagarna att diskutera hur man har upplevt simuleringen.
Metoden i detta arbete är narrativ litteraturöversikt. Översikten svarar på frågorna ”Vad innebär simulation i det sociala området?” och ” Hur kan man simulera förebyggande samtal med de äldre som har psykisk ohälsa?”
Examensarbetet riktar in sig på äldre personer som bor hemma och är i riskzonen för psykisk ohälsa. I dagens läge är psykisk ohälsa ett aktuellt ämne men det handlar då oftast om yngre personer. När det gäller äldre personer är det lätt att förväxla depression och ångest med ålderssjukdomar, varför det är viktigt att belysa de äldres psykiska mående.
Syftet med detta arbete är att redogöra för simulation som inlärningsmetod och hur simulationer kan användas i det sociala arbetet. Det innebär att skapa ett scenario där en äldre person med risk för psykisk ohälsa får ett hälsofrämjande hembesök av en omvårdnadsledare. Det görs en simulering av hembesöket som utförs i tre faser: Planering, genomförande och utvärdering. Det ges utrymme för deltagarna att diskutera hur man har upplevt simuleringen.
Metoden i detta arbete är narrativ litteraturöversikt. Översikten svarar på frågorna ”Vad innebär simulation i det sociala området?” och ” Hur kan man simulera förebyggande samtal med de äldre som har psykisk ohälsa?”