Oman muotoiluyrityksen palvelukonseptin ja brändisuunnitelman kehittäminen muotoilun keinoin
Ketonen, Veera (2019)
Ketonen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610115
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli oman muotoiluyrityksen palvelukonseptin ja brändisuunnitelman kehittäminen muotoilun keinoin tulevaa yritystä varten.
Opinnäyte tutki konseptin ja brändin luomista erilaisten tutkimusmenetelmien kuten ajatuskarttojen, business model canvasin, palvelupolkujen sekä swot- analyysin avulla. Tavoitteena oli luoda palvelukonsepti ja brändisuunnitelma joka palvelee nimenomaan yrityskumppania ja opinnäytteen tekijän tulevaa yritystä.
Palvelukonseptin ja brändisuunnitelman ideana oli luoda pohjaa ja tukea uuden yrityksen perustamiseen liittyvää prosessia, sekä yhtenäistää yrityskumppaineiden ajatuksia yhteisestä yrityksestä. Opinnäyte ei keskittynyt oman yrityksen visuaaliseen brändiin vaan siihen miten yritys toisi itseään esille muista yrityksistä erottuvalla tavalla. Opinnäytteen päälimmäisenä ajatuksena oli antaa ymmärrystä mitä oma yritys pitäisi sisällään ja ohjata yrittäjyyteen yhdessä yrityskumppanin kanssa. The topic of the thesis was to develop my design company’s sevice concept and brand plan using means of design for the future company.
The thesis studies concept and brand creation through various research methods, such as mind maps, business model canvas, service paths and SWOT-analysis. The goal was to create a service concept and a brand plan that specifically serves the client and the author of the thesis.
The idea of a service concept and a brand plan was to create the foundation and to support the process of founding a new company and to unify the thoughts of business partners of a shared company. The thesis didn’t focus on the visual side of the brand but more how the company would stand out from the crowd. The main point of the thesis was to give understanding about what a company contains and to guide to entrepeneurship together with a business partner.
Opinnäyte tutki konseptin ja brändin luomista erilaisten tutkimusmenetelmien kuten ajatuskarttojen, business model canvasin, palvelupolkujen sekä swot- analyysin avulla. Tavoitteena oli luoda palvelukonsepti ja brändisuunnitelma joka palvelee nimenomaan yrityskumppania ja opinnäytteen tekijän tulevaa yritystä.
Palvelukonseptin ja brändisuunnitelman ideana oli luoda pohjaa ja tukea uuden yrityksen perustamiseen liittyvää prosessia, sekä yhtenäistää yrityskumppaineiden ajatuksia yhteisestä yrityksestä. Opinnäyte ei keskittynyt oman yrityksen visuaaliseen brändiin vaan siihen miten yritys toisi itseään esille muista yrityksistä erottuvalla tavalla. Opinnäytteen päälimmäisenä ajatuksena oli antaa ymmärrystä mitä oma yritys pitäisi sisällään ja ohjata yrittäjyyteen yhdessä yrityskumppanin kanssa.
The thesis studies concept and brand creation through various research methods, such as mind maps, business model canvas, service paths and SWOT-analysis. The goal was to create a service concept and a brand plan that specifically serves the client and the author of the thesis.
The idea of a service concept and a brand plan was to create the foundation and to support the process of founding a new company and to unify the thoughts of business partners of a shared company. The thesis didn’t focus on the visual side of the brand but more how the company would stand out from the crowd. The main point of the thesis was to give understanding about what a company contains and to guide to entrepeneurship together with a business partner.