Organisaatioidentiteetin lähteellä: Tapaustutkimus kahdesta järjestöpohjaisesta vanhuspalveluiden tuottajasta.
Hiltunen, Suvi (2019)
Hiltunen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139432
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus kahden vanhuspalveluita tuottavan järjestön organisaatioidentiteetistä. Työn tavoitteena oli tutkia, millaisia Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n vanhusten palveluita tuottavat jäsenyhteisöt ovat. Tätä kautta pyrittiin kehittämään Valli ry:n jäsenyhteisöille suunnattua tukea.
Tapaustutkimuksessa hyödynnettiin organisaatioidentiteetin teoriaa etsimällä tapausorganisaatioista organisaation keskeisiä, suhteellisen pysyviä ja omaperäisiä piirteitä. Tutkimuksen edetessä ilmeni, että tapausorganisaatioiden identiteetissä on myös prosessimainen luonne. Tutkimusmenetelminä käytettiin valmiisiin aineistoihin perehtymistä, asiantuntijahaastatteluja sekä teemahaastatteluja. Analyysina käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, joiden avulla aineistosta etsittiin identiteettiä kuvaavia teemoja.
Tuloksena tapausorganisaatioista löytyi neljä identiteetin piirrettä: yhteisöllisyyden, solidaarisuuden, arvoperustaisen ammattilaisen sekä resilientin toimijan identiteetti. Tulkintani mukaan nämä identiteetin piirteet eivät ole toistensa kanssa kilpailevia, vaan sidoksissa ja jopa riippuvaisia toisistaan. Kummastakin tapausorganisaatiosta oli selkeästi löydettävissä samat identiteetin piirteet, mutta ne painottuivat ja ilmenivät joiltakin osin eri tavoin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että vastoin ennakko-oletustani tapausorganisaatioiden identiteetti ei ainakaan tällä hetkellä ole uhattuna huolimatta yhä käynnissä olevista voimakkaista toimintaympäristön ja lainsäädännön muutoksista. Suosituksenani onkin, että tapausorganisaatiot jatkavat identiteettityötään prosessimaisen organisaatioidentiteetin luonteen mukaisesti ja kehittävät itselleen identiteettistrategian. Identiteettistrategialla luodaan perusta sille, kuinka organisaation identiteettiä on mahdollista jalkauttaa toimintaan ja kuinka sitä voi hyödyntää oman organisaation profiilin ja imagon kirkastamisessa niin palvelumarkkinoilla kuin kansalaistoiminnassa.
Identiteetin piirteistä nousseista kehittämisehdotuksista työn tilaaja Valli ry saa vahvistusta ja suun-taa sille, mikä järjestöpohjaisista vanhuspalveluiden tuottajista tekee erityisiä ja mihin sen kannattaa keskittyä jäseniin kohdistuvassa tuessaan. Tällaisia ovat esimerkiksi alustayhteistyön ja klustereiden edelleen kehittäminen, jäsenyhteisöissä tapahtuvan toiminnan tasalaatuisuuden vahvistaminen, kansalaistoimintaan panostaminen sekä vaikuttamistyössä sen esiin nostaminen, että jäsenyhteisöt ovat suomalaisen ikääntymispolitiikan edelläkävijöitä.
Tapaustutkimuksessa hyödynnettiin organisaatioidentiteetin teoriaa etsimällä tapausorganisaatioista organisaation keskeisiä, suhteellisen pysyviä ja omaperäisiä piirteitä. Tutkimuksen edetessä ilmeni, että tapausorganisaatioiden identiteetissä on myös prosessimainen luonne. Tutkimusmenetelminä käytettiin valmiisiin aineistoihin perehtymistä, asiantuntijahaastatteluja sekä teemahaastatteluja. Analyysina käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, joiden avulla aineistosta etsittiin identiteettiä kuvaavia teemoja.
Tuloksena tapausorganisaatioista löytyi neljä identiteetin piirrettä: yhteisöllisyyden, solidaarisuuden, arvoperustaisen ammattilaisen sekä resilientin toimijan identiteetti. Tulkintani mukaan nämä identiteetin piirteet eivät ole toistensa kanssa kilpailevia, vaan sidoksissa ja jopa riippuvaisia toisistaan. Kummastakin tapausorganisaatiosta oli selkeästi löydettävissä samat identiteetin piirteet, mutta ne painottuivat ja ilmenivät joiltakin osin eri tavoin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että vastoin ennakko-oletustani tapausorganisaatioiden identiteetti ei ainakaan tällä hetkellä ole uhattuna huolimatta yhä käynnissä olevista voimakkaista toimintaympäristön ja lainsäädännön muutoksista. Suosituksenani onkin, että tapausorganisaatiot jatkavat identiteettityötään prosessimaisen organisaatioidentiteetin luonteen mukaisesti ja kehittävät itselleen identiteettistrategian. Identiteettistrategialla luodaan perusta sille, kuinka organisaation identiteettiä on mahdollista jalkauttaa toimintaan ja kuinka sitä voi hyödyntää oman organisaation profiilin ja imagon kirkastamisessa niin palvelumarkkinoilla kuin kansalaistoiminnassa.
Identiteetin piirteistä nousseista kehittämisehdotuksista työn tilaaja Valli ry saa vahvistusta ja suun-taa sille, mikä järjestöpohjaisista vanhuspalveluiden tuottajista tekee erityisiä ja mihin sen kannattaa keskittyä jäseniin kohdistuvassa tuessaan. Tällaisia ovat esimerkiksi alustayhteistyön ja klustereiden edelleen kehittäminen, jäsenyhteisöissä tapahtuvan toiminnan tasalaatuisuuden vahvistaminen, kansalaistoimintaan panostaminen sekä vaikuttamistyössä sen esiin nostaminen, että jäsenyhteisöt ovat suomalaisen ikääntymispolitiikan edelläkävijöitä.