Kouvolan rautatielogistiikka-alueiden laajentumismahdollisuudet vuoden 2030 jälkeen : Taustaselvitys Kymenlaakson päivitettävää maakuntakaavaa varten
Rajala, Hannes Kristian (2019)
Rajala, Hannes Kristian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä taustaselvitys Kouvolan rautatielogistiikan laajennusalueiden merkitsemisestä Kymenlaakson päivitetyssä maakuntakaavassa, jossa ohjevuosi on 2040. Tämänhetkiset Kouvola RRT-hankkeen (Rail Road Terminal) suunnitelmat ulottuvat vuoteen 2030 asti, joten tukimuksessa käsitellään sen jälkeistä aikaa. Taustaselvityksen johtopäätöksiä voidaan hyödyntää, kun maakuntakaava päivitetään.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa kerättiin taustatietoa mahdollisista laajennusalueista ja niiden rajoituksista. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskäsitys päivitettävää maakuntakaavaa ajatellen perustuen erityisesti asiantuntijoiden ja sidosryhmien henkilöhaastatteluihin. Työn toimeksiantajana toimi Kouvola Innovation Oy (Kinno).
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään taustoittamaan tutkimusta mahdollisimman selkeästi ja loogisesti. Teoriaosuudessa käsitellään keskeisiä tutkimusta tukevia aiheita kuten logistiikka-alueita, intermodaalisia kuljetuksia, TEN-T-verkkoa, Kouvola RRT-hanketta, maakuntakaavan kaavoitusprosessia ja automaation mullistamaa logistiikan tulevaisuuden näkymää.
Tutkimuksesta selvisi, että Kouvolan rautatielogistiikka-alueille vuoden 2030 jälkeen tarvitaan suuri erillinen teollinen toimija, jotta alueiden laajentaminen olisi kannattavaa. Nykyisen Kouvolan keskustassa sijaitsevan ratapihan sijainnin suurimpana ongelmana pidettiin erityisesti vaarallisten aineiden käsittelyn onnettomuusriskejä. Ratapihan ja sen toimintojen siirron kannalta ongelmaksi osoittautui rahoitus. Potentiaalisia laajennusalueita vuoden 2030 RRT-alueelle ja ratapihan siirtämiselle onnistuttiin kartoittamaan pääpiirteittäin. Mahdollisiin laajennusalueisiin lukeutuvat RRT-alueen välitön läheisyys junaradan eteläpuolella sekä siitä hiukan idempänä sijaitseva Tyrrin lähimaasto.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa kerättiin taustatietoa mahdollisista laajennusalueista ja niiden rajoituksista. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskäsitys päivitettävää maakuntakaavaa ajatellen perustuen erityisesti asiantuntijoiden ja sidosryhmien henkilöhaastatteluihin. Työn toimeksiantajana toimi Kouvola Innovation Oy (Kinno).
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään taustoittamaan tutkimusta mahdollisimman selkeästi ja loogisesti. Teoriaosuudessa käsitellään keskeisiä tutkimusta tukevia aiheita kuten logistiikka-alueita, intermodaalisia kuljetuksia, TEN-T-verkkoa, Kouvola RRT-hanketta, maakuntakaavan kaavoitusprosessia ja automaation mullistamaa logistiikan tulevaisuuden näkymää.
Tutkimuksesta selvisi, että Kouvolan rautatielogistiikka-alueille vuoden 2030 jälkeen tarvitaan suuri erillinen teollinen toimija, jotta alueiden laajentaminen olisi kannattavaa. Nykyisen Kouvolan keskustassa sijaitsevan ratapihan sijainnin suurimpana ongelmana pidettiin erityisesti vaarallisten aineiden käsittelyn onnettomuusriskejä. Ratapihan ja sen toimintojen siirron kannalta ongelmaksi osoittautui rahoitus. Potentiaalisia laajennusalueita vuoden 2030 RRT-alueelle ja ratapihan siirtämiselle onnistuttiin kartoittamaan pääpiirteittäin. Mahdollisiin laajennusalueisiin lukeutuvat RRT-alueen välitön läheisyys junaradan eteläpuolella sekä siitä hiukan idempänä sijaitseva Tyrrin lähimaasto.