Lasten osallisuuden toteutuminen Vaasan kaupungin päiväkodeissa
Salminen, Emilia; Stenman, Milla (2019)
Salminen, Emilia
Stenman, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139413
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Vaasan kaupungin päiväkodeissa toteutuu osallisuus varhaiskasvattajien näkökulmasta. Osallisuuden toteutumista arvioitiin toiminnan suunnittelun, toteutumisen ja arvioinnin näkökulmista. Alatutkimusongelmina olivat mitkä tekijät osallisuuden toteutumista haastavat ja mitä tukea varhaiskasvattajat
tulevaisuudessa toivovat työnsä tueksi.
Teoriaosuudessa käsitellään lapsen osallisuutta ja siihen liittyvää käsitteistöä,
opetushallituksen julkaisemaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja sen perusteella laadittua paikallista Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Harry Shierin osallisuuden tasomallia on käytetty merkittävänä teoriapohjana tälle opinnäytetyölle. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella Vaasan kaupungin päiväkodeissa työskenteleviltä varhaiskasvattajilta. Aineiston analysoinnissa käytettiin luo-kittelua ja SPSS tilasto-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että osallisuus toteutuu kaupungin päiväkodeissa pääasiassa hyvin. Mitä vanhempia lapset ryhmissä olivat, sitä enemmän he osallistuivat toiminnan suunnitteluun. Lastentarhanopettajien työkokemuksen lisääntyminen lisäsi lasten mahdollisuuksia päästä osallistumaan toiminnan arviointiin. Osallisuutta haastavaksi tekijäksi koettiin erityisesti suuret ryhmäkoot niissä ryhmissä, joissa oli yli kolmivuotiaita lapsia. Joka viides yli kymmenen vuotta alalla työskennelleistä piti osallisuutta haastavana tekijänä omaa asennettaan, kun vastaavasti alle viisi vuotta työskennelleistä kukaan ei kokenut näin. Osallistamiseen toivottiin neuvoja, ohjeita ja ideoita sekä tukea ja ohjausta suunnitteluajan käyttöön.
tulevaisuudessa toivovat työnsä tueksi.
Teoriaosuudessa käsitellään lapsen osallisuutta ja siihen liittyvää käsitteistöä,
opetushallituksen julkaisemaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja sen perusteella laadittua paikallista Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Harry Shierin osallisuuden tasomallia on käytetty merkittävänä teoriapohjana tälle opinnäytetyölle. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella Vaasan kaupungin päiväkodeissa työskenteleviltä varhaiskasvattajilta. Aineiston analysoinnissa käytettiin luo-kittelua ja SPSS tilasto-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että osallisuus toteutuu kaupungin päiväkodeissa pääasiassa hyvin. Mitä vanhempia lapset ryhmissä olivat, sitä enemmän he osallistuivat toiminnan suunnitteluun. Lastentarhanopettajien työkokemuksen lisääntyminen lisäsi lasten mahdollisuuksia päästä osallistumaan toiminnan arviointiin. Osallisuutta haastavaksi tekijäksi koettiin erityisesti suuret ryhmäkoot niissä ryhmissä, joissa oli yli kolmivuotiaita lapsia. Joka viides yli kymmenen vuotta alalla työskennelleistä piti osallisuutta haastavana tekijänä omaa asennettaan, kun vastaavasti alle viisi vuotta työskennelleistä kukaan ei kokenut näin. Osallistamiseen toivottiin neuvoja, ohjeita ja ideoita sekä tukea ja ohjausta suunnitteluajan käyttöön.