Muskaria ulkomaille : Ruohonjuuritason koulutusvientikokeilu
Niittynen, Tuija (2019)
Niittynen, Tuija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139396
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen varhaisiän musiikkikasvatusta vientituotteena. Esittelen ruohonjuuritason musiikkikasvatuksen koulutusviennin kokeilumatkani ja arvioin matkan tavoitteiden toteutumista. Etsin perusteluja sille, että miksi suomalaista musiikkikasvatusta tulisi viedä maailmalle.
Koulutus on Suomelle erinomainen vientituote, sillä maailmalla Suomi tunnetaan koulutuksen kultamaana muun muassa hyvien PISA-tulosten ansiosta. Opettajankoulutusta onkin viety maailmalle jo paljon. Myös varhaisiän musiikkikasvatus on jo osa suomalaista koulutusvientiä, mutta se painottuu suuriin organisaatioihin. Opinnäytetyössäni pohdin musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusvientiä.
Kesällä 2018 pidin musiikkituokioita lastenkodissa eteläisessä Thaimaassa, osana musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusviennin kokeilumatkaa. Matkalla ja siihen valmistautuessani kohtasin useita haasteita, kuten yhteydenpidon katkonaisuuden ja kielimuurin. Työssäni pohdin ratkaisuja haasteisiin, joita musiikkipedagogi voi ruohonjuuritason koulutusvientiä toteuttaessaan kohdata. Kerron myös konkreettisia vinkkejä musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusviejälle, omiin kokeilumatkan kokemuksiini pohjaten.
Opinnäytetyö tarjoaa uudenlaista näkökulmaa ruohonjuuritasolle suunnattuun koulutusvientiin ja herättelee pohdintaa sen mahdollisuuksista. Toivon, että työ innoittaa musiikkipedagogeja kansainväliseen yhteistyöhön.
Koulutus on Suomelle erinomainen vientituote, sillä maailmalla Suomi tunnetaan koulutuksen kultamaana muun muassa hyvien PISA-tulosten ansiosta. Opettajankoulutusta onkin viety maailmalle jo paljon. Myös varhaisiän musiikkikasvatus on jo osa suomalaista koulutusvientiä, mutta se painottuu suuriin organisaatioihin. Opinnäytetyössäni pohdin musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusvientiä.
Kesällä 2018 pidin musiikkituokioita lastenkodissa eteläisessä Thaimaassa, osana musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusviennin kokeilumatkaa. Matkalla ja siihen valmistautuessani kohtasin useita haasteita, kuten yhteydenpidon katkonaisuuden ja kielimuurin. Työssäni pohdin ratkaisuja haasteisiin, joita musiikkipedagogi voi ruohonjuuritason koulutusvientiä toteuttaessaan kohdata. Kerron myös konkreettisia vinkkejä musiikkikasvatuksen ruohonjuuritason koulutusviejälle, omiin kokeilumatkan kokemuksiini pohjaten.
Opinnäytetyö tarjoaa uudenlaista näkökulmaa ruohonjuuritasolle suunnattuun koulutusvientiin ja herättelee pohdintaa sen mahdollisuuksista. Toivon, että työ innoittaa musiikkipedagogeja kansainväliseen yhteistyöhön.