Kolmijako-opetus: Uusi malli soittotuntien aikataulutukseen
Taipale, Otto (2019)
Taipale, Otto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139395
Tiivistelmä
Kolmijako-opetus on kehittämäni soitonopetuksen malli, jossa soittotunti on jaettu kolmeen eri osaan: tunnin aloitukseen, itsenäisen työskentelyn vaiheeseen sekä palautteeseen. Soittotunnin jakaminen kolmeen osaan luo sille luontevan rakenteen, joka ohjaa työskentelyä. Itsenäisen työskentelyn vaiheen aikana opettaja ei ole luokassa, vaan oppilas harjoittelee itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti. Opinnäytetyössä tarkastelen miten kolmijako-opetus tukee oppilaan pystyvyyden ja autonomian kokemuksia, jotka ovat keskeisiä sisäistä motivaatiota synnyttäviä tekijöitä.
Kolmijako-opetusta kokeiltiin eräässä eteläsuomalaisessa musiikkioppilaitoksessa syksyllä 2018. Kokeilu kesti neljä viikkoa, ja siihen osallistui kaksi opettajaa sekä neljä oppilasta. Kokeilu sisälsi oppilaiden soittotunnit sekä haastattelut ennen kokeilua ja sen jälkeen. Kaikki soittotunnit ja haastattelut äänitettiin ja syntyneitä äänitteitä käytettiin tämän opinnäytetyön aineistona.
Kokeilun perusteella voidaan todeta, että kolmijako-opetus voi vaikuttaa oppilaiden soiton opiskelun motivaatioon myönteisesti. Kolmijako-opetus vahvisti oppilaille tunnilla tehtävän ja kotona tehtävän harjoittelun välistä yhteyttä. Oppilaat toivoivat, että heillä voisi olla kolmijako-opetuksen mukaisia soittotunteja 2–3 viikon välein. Opettajat ehdottivat, että itsenäisen harjoittelun jakso voisi olla osa soittotuntia muutaman kerran lukukaudessa tai erikseen tarvittaessa.
Kolmijako-opetus vahvistaa musiikkioppilaitoksissa jaa niiden ulkopuolella tapahtuvan musisoinnin yhteyttä. Soittotunneilla tapahtuva itsenäinen harjoittelu tukee oppilaiden edellytyksiä itsenäisen harrastamiseen jatkamiseen, kun soittotunneilla käynti joskus lakkaa. Kolmijako-opetus mahdollistaa uudenlaisten palvelujen tarjoamisen musiikkioppilaitosten asiakkaille kustannustehokkaasti ja pedagogisesti laadukkaasti.
Kolmijako-opetusta kokeiltiin eräässä eteläsuomalaisessa musiikkioppilaitoksessa syksyllä 2018. Kokeilu kesti neljä viikkoa, ja siihen osallistui kaksi opettajaa sekä neljä oppilasta. Kokeilu sisälsi oppilaiden soittotunnit sekä haastattelut ennen kokeilua ja sen jälkeen. Kaikki soittotunnit ja haastattelut äänitettiin ja syntyneitä äänitteitä käytettiin tämän opinnäytetyön aineistona.
Kokeilun perusteella voidaan todeta, että kolmijako-opetus voi vaikuttaa oppilaiden soiton opiskelun motivaatioon myönteisesti. Kolmijako-opetus vahvisti oppilaille tunnilla tehtävän ja kotona tehtävän harjoittelun välistä yhteyttä. Oppilaat toivoivat, että heillä voisi olla kolmijako-opetuksen mukaisia soittotunteja 2–3 viikon välein. Opettajat ehdottivat, että itsenäisen harjoittelun jakso voisi olla osa soittotuntia muutaman kerran lukukaudessa tai erikseen tarvittaessa.
Kolmijako-opetus vahvistaa musiikkioppilaitoksissa jaa niiden ulkopuolella tapahtuvan musisoinnin yhteyttä. Soittotunneilla tapahtuva itsenäinen harjoittelu tukee oppilaiden edellytyksiä itsenäisen harrastamiseen jatkamiseen, kun soittotunneilla käynti joskus lakkaa. Kolmijako-opetus mahdollistaa uudenlaisten palvelujen tarjoamisen musiikkioppilaitosten asiakkaille kustannustehokkaasti ja pedagogisesti laadukkaasti.