Laulunopettaja genreviidakossa: Pop/jazz-laulunopettajan genretuntemus ja eri genrejen opettaminen
Hienonen, Marjo (2019)
Hienonen, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139363
Tiivistelmä
Pop/jazz-laulunopettajat opettavat työssään useita eri musiikkigenrejä, mutta aiempaa tutkimusta laulunopettajan genretuntemuksesta ei kuitenkaan löydy. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kirjallisesti esille kokeneilla laulunopettajilla olevaa hiljaista tietoa eri genreistä ja niiden opettamisesta. Tutkimuskysymyksiä olivat, missä määrin pop/jazz-laulunopettajan tulisi osata eri genrejä ja miten niitä voi opettaa.
Kyseessä oli laadullisella tutkimusotteella toteutettu asiantuntijoiden teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea kokenutta laulunopettajaa. Kaksi haastattelua tehtiin kasvotusten ja yksi Skypen välityksellä, minkä jälkeen ne litteroitiin äänitteiltä ja analysoitiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi genretutkimus ja 2000-luvun laulupedagogiikka, jolle tyypillistä on mestari-kisälli-mallista siirtyminen uusiin oppimisympäristöihin, tieteen ja teknologian vaikutus laulunopetukseen, kaupalliset laulunopetusmetodit sekä pop/jazz-laulun tekniset ja musiikilliset erityispiirteet.
Selkeää vastausta siihen, kuinka paljon ja mitä genrejä pop/jazz-laulunopettajan tulisi osata, ei saatu. Haastateltavat olivat erimielisiä siitä, missä määrin genrejä tulisi taitaa. Yksi haastateltava painotti paljon laulutekniikan hallitsemisen tärkeyttä eikä kokenut musiikkityylien osaamisen olevan niin olennaista. Toinen haastateltava oli puolestaan sitä mieltä, että musiikkia tulisi osata hyvin kokonaisvaltaisesti ja hänen haastattelussaan korostui musiikin peruselementtien ymmärtäminen. Kolmas haastateltava sijoittui näiden kahden näkemyksen välimaastoon ja oli sitä mieltä, että laulunopettajan tulisi hallita ainakin kaikkia niitä genrejä, joita opetetaan musiikkiopistoissa ja -kouluissa.
Haastatteluissa kävi ilmi, ettei ole yhtä ja kaikille sopivaa tapaa opettaa eri genrejä. Kaikki haastateltavat painottivat jokaisen oppilaan yksilöllisyyttä ja opetuksen suunnittelemista oppilaan tarpeiden mukaan. Opettaja ei saisi antaa oman musiikkimakunsa ohjailla liikaa opetusta, vaan hänen tulisi olla avoin kaikenlaiselle musiikille. Musiikin kuunteleminen nousi yhdeksi tärkeimmistä tavoista oppia eri genrejä.
Kyseessä oli laadullisella tutkimusotteella toteutettu asiantuntijoiden teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea kokenutta laulunopettajaa. Kaksi haastattelua tehtiin kasvotusten ja yksi Skypen välityksellä, minkä jälkeen ne litteroitiin äänitteiltä ja analysoitiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi genretutkimus ja 2000-luvun laulupedagogiikka, jolle tyypillistä on mestari-kisälli-mallista siirtyminen uusiin oppimisympäristöihin, tieteen ja teknologian vaikutus laulunopetukseen, kaupalliset laulunopetusmetodit sekä pop/jazz-laulun tekniset ja musiikilliset erityispiirteet.
Selkeää vastausta siihen, kuinka paljon ja mitä genrejä pop/jazz-laulunopettajan tulisi osata, ei saatu. Haastateltavat olivat erimielisiä siitä, missä määrin genrejä tulisi taitaa. Yksi haastateltava painotti paljon laulutekniikan hallitsemisen tärkeyttä eikä kokenut musiikkityylien osaamisen olevan niin olennaista. Toinen haastateltava oli puolestaan sitä mieltä, että musiikkia tulisi osata hyvin kokonaisvaltaisesti ja hänen haastattelussaan korostui musiikin peruselementtien ymmärtäminen. Kolmas haastateltava sijoittui näiden kahden näkemyksen välimaastoon ja oli sitä mieltä, että laulunopettajan tulisi hallita ainakin kaikkia niitä genrejä, joita opetetaan musiikkiopistoissa ja -kouluissa.
Haastatteluissa kävi ilmi, ettei ole yhtä ja kaikille sopivaa tapaa opettaa eri genrejä. Kaikki haastateltavat painottivat jokaisen oppilaan yksilöllisyyttä ja opetuksen suunnittelemista oppilaan tarpeiden mukaan. Opettaja ei saisi antaa oman musiikkimakunsa ohjailla liikaa opetusta, vaan hänen tulisi olla avoin kaikenlaiselle musiikille. Musiikin kuunteleminen nousi yhdeksi tärkeimmistä tavoista oppia eri genrejä.