Paavo Korpijaakko: Missä armahani? : Kokemuksia uuden liedmusiikin harjoittelusta ja esittämisestä
Puolitaival, Saara (2019)
Avaa tiedosto
1. Video
2. Video
Lataukset:
Puolitaival, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129326
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä raportoin kokemuksistani uuden liedmusiikin valmistamisesta ja esittämisestä. Tapausesimerkkinä käytän Paavo Korpijaakon sävellystä Kantelettaren runoon Missä armahani? Opinnäytetyö tuo esiin havaintoja teoksen harjoittamisesta ja sen esittämisestä kahdessa konsertissa.
Esittelen työssäni tiiviisti säveltäjä Paavo Korpijaakon, Kantelettaren kokoajan Elias Lönnrotin sekä itse sävellyksen. Lisäksi kirjoitan uuden liedmusiikin harjoittamisen kokemuksistani ja vertaan sitä perinteisen klassisen laulumusiikin harjoittamiseen omiin kokemuksiini ja lähdekirjallisuuteen nojaten. Lopussa raportoin konserteista ja teen yhteenvedon niistä.
Aihe valikoitui halustani perehtyä uuden liedmusiikin valmistamiseen ja esittämiseen. Opinnäytetyö on tarkoitettu hyödyksi ja opiksi muusikoille, erityisesti laulajille.
Opinnäytetyöni johtopäätös on, että uutta liedmusiikkia harjoitetaan pääosin samalla tavalla kuin perinteistä taidemusiikkia. Musiikkia harjoitettaessa oman lauluäänen syvällisestä tuntemuksesta on hyötyä, ja parhaimmassa tapauksessa omaa instrumenttiaan voi kehittää. Lisäksi uuden liedmusiikin harjoittaminen kehittää pitkäjänteistä työskentelytapaa. Se vaatii syvällisempää perehtymistä partituuriin ja enemmän aikaa teoksen valmistamiseen.
Esittelen työssäni tiiviisti säveltäjä Paavo Korpijaakon, Kantelettaren kokoajan Elias Lönnrotin sekä itse sävellyksen. Lisäksi kirjoitan uuden liedmusiikin harjoittamisen kokemuksistani ja vertaan sitä perinteisen klassisen laulumusiikin harjoittamiseen omiin kokemuksiini ja lähdekirjallisuuteen nojaten. Lopussa raportoin konserteista ja teen yhteenvedon niistä.
Aihe valikoitui halustani perehtyä uuden liedmusiikin valmistamiseen ja esittämiseen. Opinnäytetyö on tarkoitettu hyödyksi ja opiksi muusikoille, erityisesti laulajille.
Opinnäytetyöni johtopäätös on, että uutta liedmusiikkia harjoitetaan pääosin samalla tavalla kuin perinteistä taidemusiikkia. Musiikkia harjoitettaessa oman lauluäänen syvällisestä tuntemuksesta on hyötyä, ja parhaimmassa tapauksessa omaa instrumenttiaan voi kehittää. Lisäksi uuden liedmusiikin harjoittaminen kehittää pitkäjänteistä työskentelytapaa. Se vaatii syvällisempää perehtymistä partituuriin ja enemmän aikaa teoksen valmistamiseen.