Joukkorahoitettujen lautapelien tuoteominaisuudet
Nieminen, Veli (2019)
Nieminen, Veli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella onnistuneesti joukkorahoitettujen lautapelien tuoteominaisuuksia ja markkinointia. Kirjoittaja on henkilökohtaisesti kiinnostunut pelialan mahdollisuuksista ja suunnitellut lautapelejä harrastuksekseen vuosia.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen. Tutkimusaineisto on hankittu pitkälti joukkorahoitusalusta Kickstarterin digitaalisesta materiaalista. Työ hyödyntää suurimmaksi osin sähköisiä, englannin kielisiä lähteitä koska suomeksi aiheesta on julkaistu verrattain vähän käyttökelpoista materiaalia. Työn tavoitteena on vertailla keskenään kymmentä menestyneintä lautapelirahoitusprojektia ja kartoittaa näiden menestykseen johtaneita tekijöitä.
Työn johtopäätökset loivat kuvan lautapelialan joukkorahoitusmahdollisuuksista opinnäytetyön tekemisen aikana vallinneessa markkinatilanteessa. Pelien markkinointi joukkorahoitusalustan digitaalisessa mediassa on verrattain suoraviivaista ja tasapäistää projektien mahdollisuuksia hankkia rahoitus onnistuneesti. Korkealaatuiset komponentit, ammatillisella otteella toteutettu markkinointi ja alan trendien tuntemus yhdistävät kaikkia tutkimukseen valikoituneita projekteja. Opinnäytetyön perusteella varsinkin tuoteominaisuudet ovat tärkeitä pelin menestyksekkäässä rahoituksen hankinnassa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen. Tutkimusaineisto on hankittu pitkälti joukkorahoitusalusta Kickstarterin digitaalisesta materiaalista. Työ hyödyntää suurimmaksi osin sähköisiä, englannin kielisiä lähteitä koska suomeksi aiheesta on julkaistu verrattain vähän käyttökelpoista materiaalia. Työn tavoitteena on vertailla keskenään kymmentä menestyneintä lautapelirahoitusprojektia ja kartoittaa näiden menestykseen johtaneita tekijöitä.
Työn johtopäätökset loivat kuvan lautapelialan joukkorahoitusmahdollisuuksista opinnäytetyön tekemisen aikana vallinneessa markkinatilanteessa. Pelien markkinointi joukkorahoitusalustan digitaalisessa mediassa on verrattain suoraviivaista ja tasapäistää projektien mahdollisuuksia hankkia rahoitus onnistuneesti. Korkealaatuiset komponentit, ammatillisella otteella toteutettu markkinointi ja alan trendien tuntemus yhdistävät kaikkia tutkimukseen valikoituneita projekteja. Opinnäytetyön perusteella varsinkin tuoteominaisuudet ovat tärkeitä pelin menestyksekkäässä rahoituksen hankinnassa.