Kouluikäisten tuki-ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäiseminen
Pollarinen, Heta (2019)
Pollarinen, Heta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077934
Tiivistelmä
Kouluikäisten tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat lisääntyneet niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin muun muassa digitalisaation aiheuttamien muutosten myötä. Kiinnostus kouluikäisten terveyden edistämiseen käynnisti tämän kehittämistoiminnan. Opinnäytetyössäni lähestyn kehittämistoimintaa tutkimuksellisen kehittämisen keinojen avulla. Tavoitteena oli kehittää fysioterapeuttien ja kouluterveydenhoitajien moniammatillisena yhteistyönä kouluikäisten tuki- ja liikuntaelinsairauksia ennaltaehkäiseviä toimintatapoja.
Kehittämistoiminta eteni BIKVA-mallia soveltaen. Aineistonkeruu suuntautui kolmelle eri kohderyhmälle: yläkoulun oppilaille, kouluterveydenhoitajille sekä fysioterapeuteille. Aineistonkeruun ensimmäisessä vaiheessa tapasin yläkoulun oppilaat (n=18). Heiltä keräsin aineistoa kyselyn ja ajatuskartan avulla. Toisessa vaiheessa esittelin yläkoululaisten aineiston kouluterveydenhoitajille ja fysioterapeuteille. Kouluterveydenhoitajille (n=12) laadin sähköisen kyselyn ja fysioterapeutit (n=6) tapasin kehittämispalaverissa, jossa keräsin aineistoa pyramidiharjoituksen avulla ja ajatuskarttamenetelmällä. Kolmannessa vaiheessa kutsuin kehittämispalaveriin kouluterveydenhoitajista ja fysioterapeuteista koostuvan työryhmän, jolle esittelin kaikki keräämäni aineistot. Kehittämispalaverissa muodostimme yhteisen näkemyksen siitä, mitä ja miten tuki-ja liikuntaelimistön ennaltaehkäisemisen toimintatapoja aletaan toteuttamaan käytännössä. Viimeisessä vaiheessa, opinnäytetyön valmistumisen jälkeen, esittelen tulokset hallinnollisille päättäjille.
Tuloksista ilmeni, että yläkoulun oppilaiden, kouluterveydenhoitajien ja fysioterapeuttien näkökulmasta tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisemiseksi moniammatillisen yhteistyön kehittäminen olisi tärkeää. Sen avulla pystyttäisiin lisäämään oppilaiden moniammatillista ohjausta kouluilla ja siten ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Yhtenä tärkeänä edellytyksenä onnistuneelle ennaltaehkäisylle ja moniammatilliselle yhteistyölle on fysioterapeutin työskentely koululaisten oppimisympäristöissä.
Kehittämistoiminta eteni BIKVA-mallia soveltaen. Aineistonkeruu suuntautui kolmelle eri kohderyhmälle: yläkoulun oppilaille, kouluterveydenhoitajille sekä fysioterapeuteille. Aineistonkeruun ensimmäisessä vaiheessa tapasin yläkoulun oppilaat (n=18). Heiltä keräsin aineistoa kyselyn ja ajatuskartan avulla. Toisessa vaiheessa esittelin yläkoululaisten aineiston kouluterveydenhoitajille ja fysioterapeuteille. Kouluterveydenhoitajille (n=12) laadin sähköisen kyselyn ja fysioterapeutit (n=6) tapasin kehittämispalaverissa, jossa keräsin aineistoa pyramidiharjoituksen avulla ja ajatuskarttamenetelmällä. Kolmannessa vaiheessa kutsuin kehittämispalaveriin kouluterveydenhoitajista ja fysioterapeuteista koostuvan työryhmän, jolle esittelin kaikki keräämäni aineistot. Kehittämispalaverissa muodostimme yhteisen näkemyksen siitä, mitä ja miten tuki-ja liikuntaelimistön ennaltaehkäisemisen toimintatapoja aletaan toteuttamaan käytännössä. Viimeisessä vaiheessa, opinnäytetyön valmistumisen jälkeen, esittelen tulokset hallinnollisille päättäjille.
Tuloksista ilmeni, että yläkoulun oppilaiden, kouluterveydenhoitajien ja fysioterapeuttien näkökulmasta tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisemiseksi moniammatillisen yhteistyön kehittäminen olisi tärkeää. Sen avulla pystyttäisiin lisäämään oppilaiden moniammatillista ohjausta kouluilla ja siten ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Yhtenä tärkeänä edellytyksenä onnistuneelle ennaltaehkäisylle ja moniammatilliselle yhteistyölle on fysioterapeutin työskentely koululaisten oppimisympäristöissä.