Toimitusprosessin dokumentoinnin hallinta ja kehitys
Forouzesh, Ramin (2019)
Forouzesh, Ramin
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomessa potkurilaitteita rakentavan ja toimittavan yrityksen dokumentointia, sen toimivuutta, kehitystä, vastuuta ja tavoitetta tulevaisuuteen toimittajan ja asiakkaan välillä. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle analyysi dokumentoinnin nykytilasta ja asettaa tämän pohjalta kehitysideoita, joiden avulla yrityksen on helpompi lähteä viemään prosessia eteenpäin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin eri osa-alueiden näkökulmaa dokumentointiin. Osa-alueisiin kuului koko toimitusketjussa dokumentointia käyttävien työntekijöiden näkökulma aiheeseen, merenkulkijoiden näkökulma dokumentointiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, dokumentoinnin vaikutus jälkimarkkinointiin sekä tulevaisuudessa lisääntyvän digitaalisuuden vaikutus ja sen myötä dokumentoinnin yksinkertaistuminen.
Tutkimuksessa selvitettiin dokumentoinnin olevan välttävällä tasolla tällä hetkellä. Dokumentointiprosessin puutteiden ja toiminnallisuuden kehittämiseen annettiin kehitysideoita haastatteluiden ja asiakastyytyväisyyskyselyjen vastausten pohjalta. Tärkeimmiksi kehitysideoiksi nousivat yksinkertaiset muutokset vaihe vaiheelta sekä automatisoidun prosessin hyödyntäminen. The purpose of this thesis was to study the functionality, development, responsibility and future target of the documentation between the supplier and customer for a company in Finland that builds and supplies thrusters for maritime vessels. The main aim of the thesis was to create an analysis of the current state of documentation for the company and set development ideas to make it easier for the company to take the process forward in the future.
The thesis dealt with the perspective of different areas for documentation in the delivery process. The areas included the perspective of employees using documentation throughout the supply chain, the perspective of seafarers on documentation through a customer satisfaction survey, the impact of documentation on after-sales, and the impact of increasing digitalization in the future and, consequently, the simplification of documentation.
The study looked at the state of the documentation currently in the company. Development ideas were provided based on employee interviews and responses to customer satisfaction surveys in order to develop the shortcomings and functionality of the documentation process. The most important development ideas were step-by-step simple changes and utilization of the automated process.
Opinnäytetyössä käsiteltiin eri osa-alueiden näkökulmaa dokumentointiin. Osa-alueisiin kuului koko toimitusketjussa dokumentointia käyttävien työntekijöiden näkökulma aiheeseen, merenkulkijoiden näkökulma dokumentointiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, dokumentoinnin vaikutus jälkimarkkinointiin sekä tulevaisuudessa lisääntyvän digitaalisuuden vaikutus ja sen myötä dokumentoinnin yksinkertaistuminen.
Tutkimuksessa selvitettiin dokumentoinnin olevan välttävällä tasolla tällä hetkellä. Dokumentointiprosessin puutteiden ja toiminnallisuuden kehittämiseen annettiin kehitysideoita haastatteluiden ja asiakastyytyväisyyskyselyjen vastausten pohjalta. Tärkeimmiksi kehitysideoiksi nousivat yksinkertaiset muutokset vaihe vaiheelta sekä automatisoidun prosessin hyödyntäminen.
The thesis dealt with the perspective of different areas for documentation in the delivery process. The areas included the perspective of employees using documentation throughout the supply chain, the perspective of seafarers on documentation through a customer satisfaction survey, the impact of documentation on after-sales, and the impact of increasing digitalization in the future and, consequently, the simplification of documentation.
The study looked at the state of the documentation currently in the company. Development ideas were provided based on employee interviews and responses to customer satisfaction surveys in order to develop the shortcomings and functionality of the documentation process. The most important development ideas were step-by-step simple changes and utilization of the automated process.