Suutalanahteen massanvaihto : Paalulaatan korvaaminen massanvaihdolla
Etelä, Julius (2019)
Etelä, Julius
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067857
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin NRC Group Finland Oy:lle ja Tampereen Raitiotieallianssille. Työn tarkoituksena oli käydä läpi massanvaihtoon liittyvät työvaiheet ja menetelmät ja kertoa millä tavoin korvaamalla paalulaatta massanvaihdolla säästettiin kustannuksissa. Opinnäytetyössä on perehdytty massanvaihtoa ja paalulaattaa koskeviin kirjallisiin ohjeisiin ja haastateltu työmaan työnjohtoa. Työtä voidaan käyttää apuna vastaavanlaisen työn toteutuksen suunnittelussa, vaikkakin kaikki massanvaihdot ovat yksilöllisiä.
Massanvaihto oli osittainen ja se rakennettiin Tampereen raitiotien ratapenkereen alle korvaamaan paalulaatan. Paalulaatta oli jo suunniteltu ratapenkereen alle, mutta vaihtamalla se massanvaihtoon saatiin tuntuvia kustannussäästöjä. Massanvaihtokaivanto kaivettiin, kaivuumassat kuljetettiin läjitykseen, kaivanto täytettiin ja sen päälle rakennettiin ratapenger louheesta esikuormituspenkereeksi. 3D-koneohjausjärjestelmää käytetään Tampereen raitiotiehankkeessa melkein joka koneessa ja massanvaihtokaivannosta oli myös tehty koneohjausmalli, jonka avulla kaivanto kaivettiin.
Työn onnistumisen kannalta on tärkeää, että sen toteutus suunnitellaan hyvin ja kalusto, jota käytetään työhön soveltuu siihen.
Massanvaihto oli osittainen ja se rakennettiin Tampereen raitiotien ratapenkereen alle korvaamaan paalulaatan. Paalulaatta oli jo suunniteltu ratapenkereen alle, mutta vaihtamalla se massanvaihtoon saatiin tuntuvia kustannussäästöjä. Massanvaihtokaivanto kaivettiin, kaivuumassat kuljetettiin läjitykseen, kaivanto täytettiin ja sen päälle rakennettiin ratapenger louheesta esikuormituspenkereeksi. 3D-koneohjausjärjestelmää käytetään Tampereen raitiotiehankkeessa melkein joka koneessa ja massanvaihtokaivannosta oli myös tehty koneohjausmalli, jonka avulla kaivanto kaivettiin.
Työn onnistumisen kannalta on tärkeää, että sen toteutus suunnitellaan hyvin ja kalusto, jota käytetään työhön soveltuu siihen.