Meistä tuli kavereita! : Mannerheimin Lastensuojeluliiton kaverikerhon järjestäminen alakouluikäisille lapsille
Koskiniemi, Minja; Koivuluoma, Maarit (2019)
Koskiniemi, Minja
Koivuluoma, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067850
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa suunniteltiin ja toteutettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton kaverikerhoformaatin mukainen kerho alakouluikäisille lapsille syksyllä 2018. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja kerhotoiminnan avulla. Teoriaosuudessa käsiteltiin vapaaehtoistoimintaa, ryhmää ja sen tunnuspiirteitä, lapsen osallisuutta sekä sosiaalisia taitoja. Myös yhteistyötaho MLL sai näkyvyyttä teoriaosuudessa, koska opinnäytetyön toimeksianto tuli heiltä.
Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan, miten lasten sosiaalisia taitoja voidaan vahvistaa toiminnallisen kerhon avulla. Myös lapsen osallisuuden lisääminen ja tukeminen olivat kerhossa keskeisessä roolissa. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerätiin osallistuvan havainnoinnin, havaintopäiväkirjojen ja lapsilta sekä heidän vanhemmiltaan saatujen palautteiden avulla.
Havainnoinnin perusteella kerhotoiminnan pääasialliseksi tehtäväksi nousi jo olemassa olevien sosiaalisten taitojen sekä kaveritaitojen tukeminen pelien ja leikkien avulla sekä näiden taitojen merkityksen korostaminen ryhmässä toimittaessa, niin saman ikäisten lasten, kuin aikuisten kerhon ohjaajienkin kanssa. Osallistuva havainnointi osoittautui toimivaksi tavaksi havainnoida lapsia. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksina tuodaan esiin kohderyhmän henkilökohtainen tapaaminen koululla ennen kerhon aloittamista, jolloin kerhon ohjaajat voivat motivoida ja rohkaista lapsia osallistumaan kerhoon, kerhon nimen merkitys mielenkiinnon herättäjänä ja yhteistyö koulukuraattorin ja terveydenhoitajan kanssa kerhon suunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan, miten lasten sosiaalisia taitoja voidaan vahvistaa toiminnallisen kerhon avulla. Myös lapsen osallisuuden lisääminen ja tukeminen olivat kerhossa keskeisessä roolissa. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerätiin osallistuvan havainnoinnin, havaintopäiväkirjojen ja lapsilta sekä heidän vanhemmiltaan saatujen palautteiden avulla.
Havainnoinnin perusteella kerhotoiminnan pääasialliseksi tehtäväksi nousi jo olemassa olevien sosiaalisten taitojen sekä kaveritaitojen tukeminen pelien ja leikkien avulla sekä näiden taitojen merkityksen korostaminen ryhmässä toimittaessa, niin saman ikäisten lasten, kuin aikuisten kerhon ohjaajienkin kanssa. Osallistuva havainnointi osoittautui toimivaksi tavaksi havainnoida lapsia. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksina tuodaan esiin kohderyhmän henkilökohtainen tapaaminen koululla ennen kerhon aloittamista, jolloin kerhon ohjaajat voivat motivoida ja rohkaista lapsia osallistumaan kerhoon, kerhon nimen merkitys mielenkiinnon herättäjänä ja yhteistyö koulukuraattorin ja terveydenhoitajan kanssa kerhon suunnitteluvaiheessa.