Oppilaat ja vanhemmat kehittämässä koulun toimintakulttuuria: Pedacafé-menetelmän avulla kohti osallisempaa ja yhteisöllisempää koulua
Enoranta, Maiju; Jokela, Anne-Marie (2019)
Enoranta, Maiju
Jokela, Anne-Marie
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067812
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistua Pedacafé-tapahtuman järjestämiseen, jossa tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät oppilaiden ja vanhempien mielestä vahvistavat osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta koulun toimintakulttuurissa ja millä keinoin he voivat itse olla vaikuttamassa siihen. Tapahtuman tulosten pohjalta tavoitteena oli luoda kouluyhteisön toimintaan malli, joka tukee osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta koulussa. Opinnäytetyö oli osa valtakunnallista hallituksen kärkihanketta, Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa, joka toimi vuosina 2016-2018. Oma osuutemme sijoittui Pirkanmaan LAPE-hankkeen koulu, oppilashuolto ja vapaa-ajan -kehittämistyöryhmän pilottiin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus sekä aineistonkeruu toteutettiin Kangasalan Suoraman koululla järjestetyssä Pedacafé-iltatapahtumassa yhteistyössä Pirkanmaan Lape-hankkeen koulu, oppilashuolto ja vapaa-ajan kehittämistyöryhmän sekä Suoraman koulun henkilökunnan kanssa. Aineistoa kerättiin ennakkotehtävällä, iltatapahtumalla sekä näiden pohjalta suunnitellun jatkotyöstöprojektin avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden ja vanhempien osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tekijät koulun toimintakulttuurissa liittyvät kuulluksi tulemiseen, turvalliseen oppimisympäristöön, tiedon jakamisen mahdollistamiseen ja helpottamiseen sekä positiiviseen toimintakulttuuriin. Oppilaat ja vanhemmat ovat itse valmiita vahvistamaan omaa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemustaan osallistumalla koulun arkeen aktiivisemmin, luomaan positiivista vuorovaikutusta ja turvallista ympäristöä. Lisäksi vanhemmat kokevat oppilaiden koulunkäynnin tukemisen vahvistavan myös heidän omaa osallisuuttaan kouluyhteisössä.
Oppilaiden ja vanhempien toiveet osallisesta ja yhteisöllisestä koulusta sekä valmiudet toimia niitä vahvistavalla tavalla ovat hyvin samanlaisia. Opinnäytetyöprosessin sekä Lape-yhteistyön aikana luotu ”Osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamisen -malli” tarjoaa hyvät edellytykset tuloksissa esiin nousseiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavien tekijöiden toteutumiselle mahdollistaen kuulluksi tulemisen ja vaikuttamisen sekä turvallisen oppimisympäristön ja positiivisen ilmapiirin luomisen. Kyseistä mallia voidaan hyödyntää jatkossa myös muissa kouluissa sekä harrastustoiminnassa. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää mallin toimivuutta toisessa koulussa tai tutkia osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusten vaikutuksia oppilaiden oppimisvalmiuksiin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus sekä aineistonkeruu toteutettiin Kangasalan Suoraman koululla järjestetyssä Pedacafé-iltatapahtumassa yhteistyössä Pirkanmaan Lape-hankkeen koulu, oppilashuolto ja vapaa-ajan kehittämistyöryhmän sekä Suoraman koulun henkilökunnan kanssa. Aineistoa kerättiin ennakkotehtävällä, iltatapahtumalla sekä näiden pohjalta suunnitellun jatkotyöstöprojektin avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden ja vanhempien osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tekijät koulun toimintakulttuurissa liittyvät kuulluksi tulemiseen, turvalliseen oppimisympäristöön, tiedon jakamisen mahdollistamiseen ja helpottamiseen sekä positiiviseen toimintakulttuuriin. Oppilaat ja vanhemmat ovat itse valmiita vahvistamaan omaa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemustaan osallistumalla koulun arkeen aktiivisemmin, luomaan positiivista vuorovaikutusta ja turvallista ympäristöä. Lisäksi vanhemmat kokevat oppilaiden koulunkäynnin tukemisen vahvistavan myös heidän omaa osallisuuttaan kouluyhteisössä.
Oppilaiden ja vanhempien toiveet osallisesta ja yhteisöllisestä koulusta sekä valmiudet toimia niitä vahvistavalla tavalla ovat hyvin samanlaisia. Opinnäytetyöprosessin sekä Lape-yhteistyön aikana luotu ”Osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamisen -malli” tarjoaa hyvät edellytykset tuloksissa esiin nousseiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavien tekijöiden toteutumiselle mahdollistaen kuulluksi tulemisen ja vaikuttamisen sekä turvallisen oppimisympäristön ja positiivisen ilmapiirin luomisen. Kyseistä mallia voidaan hyödyntää jatkossa myös muissa kouluissa sekä harrastustoiminnassa. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää mallin toimivuutta toisessa koulussa tai tutkia osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusten vaikutuksia oppilaiden oppimisvalmiuksiin.