Olka-akselin suunnittelu nostosiirtovaunuun
Toivonen, Petteri (2019)
Toivonen, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067803
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja mitoittaa olka-akselit Saofin Oy:n asiakkaan Jawiko Oy:n tilaamaan nostosiirtovaunuun. Tehtävänä oli suunnitella olka-akselien rakenne käyttökohteeseen sopivaksi, valita ja mitoittaa olka-akselien laakerit, sekä suorittaa tarvittavat lujuuslaskelmat, joilla varmistuttiin olka-akselien kestävyydestä. Jawiko Oy:llä on tällä hetkellä jo käytössään nostosiirtovaunu, mutta se ei enää vastaa heidän vaatimuksiaan. Työn tavoitteena oli suunnitella paranneltu versio jo olemassa olevista olka-akseleista uuteen nostosiirtovaunuun, sillä uudelta vaunulta vaaditaan suurempaa kantavuutta kuin vanhalta.
Työn tuloksena olka-akselien rakenne saatiin suunniteltua työpiirustuksia myöden valmiiksi. Myös laakerien mitoitus, pyörän navan hitsaussauman mitoitus sekä FEM-laskelmat suoritettiin onnistuneesti. Myös muutoin uuden nostosiirtovaunun suunnittelu alkaa olla Saofin Oy:llä valmis, ja vaunun työpiirustukset ovat tekeillä asiakkaalle luovutusta varten. Tämän jälkeen Jawiko Oy voi aloittaa vaunun valmistuksen.
Työssä tavoitteena oli suunnitella olka-akselit, joilla saadaan uudelle nosto-siirtovaunulle 30000 kg kantavuus. Tavoitteeseen ei aivan päästy, sillä kyseisellä kantavuudella ei ollut saatavilla riittävän pienikokoisia renkaita, jotka olisivat mahtuneet nostosiirtovaunuun. Tämän vuoksi kantavuudessa tyydyttiin 16000 kg:een.
Työn tuloksena olka-akselien rakenne saatiin suunniteltua työpiirustuksia myöden valmiiksi. Myös laakerien mitoitus, pyörän navan hitsaussauman mitoitus sekä FEM-laskelmat suoritettiin onnistuneesti. Myös muutoin uuden nostosiirtovaunun suunnittelu alkaa olla Saofin Oy:llä valmis, ja vaunun työpiirustukset ovat tekeillä asiakkaalle luovutusta varten. Tämän jälkeen Jawiko Oy voi aloittaa vaunun valmistuksen.
Työssä tavoitteena oli suunnitella olka-akselit, joilla saadaan uudelle nosto-siirtovaunulle 30000 kg kantavuus. Tavoitteeseen ei aivan päästy, sillä kyseisellä kantavuudella ei ollut saatavilla riittävän pienikokoisia renkaita, jotka olisivat mahtuneet nostosiirtovaunuun. Tämän vuoksi kantavuudessa tyydyttiin 16000 kg:een.