Tunnetaidot osana lasten vuorovaikutustaitoja. Ystävyyden portaat- opetusohjelman kehittämistyö
Carlson, Satu (2019)
Carlson, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027219
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen on yhteiskuntaa koskettava ilmiö, johon vaikuttaa laajalti erilaiset yhteiskunnan rakenteisiin liittyvät ongelmat. Yhdeksi syrjäytymistä lisääväksi ja selittäväksi syyksi voidaan todeta olevan sosiaalinen arkuus ja passiivisuus. Tätä havaintoa tulisi tarkastella vuorovaikutustaitojen näkökulmasta. Vuorovaikutustaidot luovat pohjan sosiaaliselle käyttäytymiselle. Keskiössä tulisi pitää myös tunnetaitoja, sillä ne taas luovat puolestaan perustan vuorovaikutustaitojen omaksumiselle.
Syrjäytymisen ehkäiseminen ja hyvinvoinnin edistäminen lähtevät varhaisesta vaikuttamisesta. Sosiaalisia taitoja tulisi tukea monipuolisesti kouluikäisen lapsen kehityksessä. Opinnäytetyöni tilaajana oli Koulutus Elämään Säätiö. Se toteuttaa laaja-alaista terveyskasvatusohjelmaa ja ehkäisevää päihdetyötä alakouluissa. Yksi säätiön kehitteillä oleva toimintamalli, Ystävyyden portaat- opetusohjelma keskittyy erityisesti lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Tämä opetusohjelma on opinnäytetyöni kehittämiskohteena.
Opinnäytetyöni oli toimintatutkimus. Työni toiminnalliset osuudet toteutettiin pääkaupunkiseudulla talvella 2018 neljäsluokkalaisten lasten kanssa, kolmessa eri säätiön yhteistyökoulussa. Toiminnalliset osuudet olivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevia sisältökokonaisuuksia oppituntien muodossa. Sisällössä korostuu muun muassa nykypäivän digitaalinen vuorvaikutus ja tunneilmaisu.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli osoittaa sosioemotionaalisten taitojen tukemisen merkitys lasten kehityksessä teoreettiseen perustaan peilaten. Keskiössä oli syventää Ystävyyden portaat-opetusohjelman sisältöä näiden taitojen tukemisen osalta. Lisäksi työni pyrki vahvistamaan moniammattilisen yhteistyön merkitystä kouluympäristössä. Tavoitteellisella ja suunnitelmallisella kasvatuksella voitaisiin tukea lasten tunne- ja vuorvaikutustaitojen vahvistumista. Palautteiden mukaan luokan opettajat kokivat toteuttamani tuntisisällön ja käsiteltävät aiheet tärkeäksi. Havainnot myös osoittivat, että sisältö oli lasten kehitystarpeita vastaavaa. Oppitunneilla tehtyjen huomioiden perusteella toimintamallia kehitetään edelleen. Tavoitteena on, että Koulutus Elämään Säätiö toteuttaisi tulevaisuudessa systemaattista sosiaalisiin taitoihin keskittyvää opintokokonaisuutta alakouluissa perusterveyskasvatuksen rinnalla.
Kuten toimintatutkimuksen luonteeseen kuuluu, teoria tuodaan käytäntöön ja käytäntö teoriaksi. Tämä opinnäytetyöni kirjallinen tuotos siis koostuu laajasta sosiaalisiin taitohin liittyvästä tietoperustasta, korostaen tunne- ja vuorovaikutustaitojen määritelmiä. Lisäksi työssäni on raportoitu työn tavoitteet, toteutettu toiminta ja arviointi.
Syrjäytymisen ehkäiseminen ja hyvinvoinnin edistäminen lähtevät varhaisesta vaikuttamisesta. Sosiaalisia taitoja tulisi tukea monipuolisesti kouluikäisen lapsen kehityksessä. Opinnäytetyöni tilaajana oli Koulutus Elämään Säätiö. Se toteuttaa laaja-alaista terveyskasvatusohjelmaa ja ehkäisevää päihdetyötä alakouluissa. Yksi säätiön kehitteillä oleva toimintamalli, Ystävyyden portaat- opetusohjelma keskittyy erityisesti lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Tämä opetusohjelma on opinnäytetyöni kehittämiskohteena.
Opinnäytetyöni oli toimintatutkimus. Työni toiminnalliset osuudet toteutettiin pääkaupunkiseudulla talvella 2018 neljäsluokkalaisten lasten kanssa, kolmessa eri säätiön yhteistyökoulussa. Toiminnalliset osuudet olivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevia sisältökokonaisuuksia oppituntien muodossa. Sisällössä korostuu muun muassa nykypäivän digitaalinen vuorvaikutus ja tunneilmaisu.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli osoittaa sosioemotionaalisten taitojen tukemisen merkitys lasten kehityksessä teoreettiseen perustaan peilaten. Keskiössä oli syventää Ystävyyden portaat-opetusohjelman sisältöä näiden taitojen tukemisen osalta. Lisäksi työni pyrki vahvistamaan moniammattilisen yhteistyön merkitystä kouluympäristössä. Tavoitteellisella ja suunnitelmallisella kasvatuksella voitaisiin tukea lasten tunne- ja vuorvaikutustaitojen vahvistumista. Palautteiden mukaan luokan opettajat kokivat toteuttamani tuntisisällön ja käsiteltävät aiheet tärkeäksi. Havainnot myös osoittivat, että sisältö oli lasten kehitystarpeita vastaavaa. Oppitunneilla tehtyjen huomioiden perusteella toimintamallia kehitetään edelleen. Tavoitteena on, että Koulutus Elämään Säätiö toteuttaisi tulevaisuudessa systemaattista sosiaalisiin taitoihin keskittyvää opintokokonaisuutta alakouluissa perusterveyskasvatuksen rinnalla.
Kuten toimintatutkimuksen luonteeseen kuuluu, teoria tuodaan käytäntöön ja käytäntö teoriaksi. Tämä opinnäytetyöni kirjallinen tuotos siis koostuu laajasta sosiaalisiin taitohin liittyvästä tietoperustasta, korostaen tunne- ja vuorovaikutustaitojen määritelmiä. Lisäksi työssäni on raportoitu työn tavoitteet, toteutettu toiminta ja arviointi.